Tussen januari en september behandelde de haven 112,3 miljoen ton containers. De aanvoer steeg met 10,2%, de afvoer met 7,9%. Ook het marktaandeel van Antwerpen-Zeebrugge ging erop vooruit: in de eerste helft van het jaar bedroeg dat aandeel voor containeroverslag in de zeehavens in Noordwest-Europa 30,7%, een stijging van 0,8 procentpunt.
Andere goederenstromen hadden het moeilijker. De overslag in conventioneel stukgoed daalde met 4,8%: de behandeling van ijzer en staal kromp door een lagere vraag in onder meer de bouw en de auto-industrie. Ook hout, papier en bouwmaterialen gingen er sterk op achteruit. Ook op de autoterminals was het rustiger: de roll-on/roll-off trafieken daalden met 5,5%.
Het beeld in de droge bulk is gemengd: de overslag van steenkool is in vrije val, met een daling van maar liefst 55,3% dit jaar. De behandeling van meststoffen zit dan weer in de lift met een stijging van 30,6%, na de zware klappen in 2022 door sancties en hoge gasprijzen.
“Ondanks de complexe tijden waarin we opereren, met geopolitieke spanningen, stijgende energieprijzen en wereldwijde concurrentie, stabiliseren we onze groei, mede dankzij onze sterke positie in containeroverslag”, zegt CEO Jacques Vandermeiren. “Het omvaren langs Kaap de Goede Hoop, cyberaanvallen en andere uitdagingen dwingen ons om flexibel en veerkrachtig te blijven.”
Johan Klaps, die maandagavond de eed aflegde als Antwerps havenschepen, spreekt van “sterke kwartaalcijfers”. “Dankbaarheid gaat uit naar de hele havengemeenschap om die veerkracht steeds te blijven tonen én naar minister van Mobiliteit, Openbare Werken én Havens Annick De Ridder voor haar harde werk als havenschepen en voorzitter van Port of Antwerp-Bruges de afgelopen jaren. Samen met de havengemeenschap leg ik me nu toe om de strategische ambities van Port of Antwerp-Bruges verder te realiseren, met een sterke focus op duurzaamheid, innovatie en het versterken van onze internationale positie.”