Triplaco Ludovic en geraldine

Ludovic en Geraldine Billiet schrijven 2.0 verhaal met familiebedrijf Triplaco

HARELBEKE - Het familiebedrijf Triplaco (actief als leverancier van houten plaatmateriaal) is sinds 2021 in handen van Ludovic en Geraldine Billiet, kinderen van de bekende Luc Billiet en Chantal Lefevere. De familie Lefevere tekent voor een lange traditie in de houtbewerking, en dat over een termijn met liefst zes generaties. De nieuwste lichting  heeft met de jonge veertigers zijn eigen credo uitgeschreven: gecontroleerd groeien, zich als kleinere maar fijne speler differentiëren in de markt en inzetten op innovatie. CEO Ludovic Billiet noemt het zijn eigen versie van een 2.0 verhaal.      

Triplaco is actief in een markt met heel grote spelers. Denk maar aan verdelers van Egger & Unilin. Maar de Harelbeekse kmo legt al jàren een meer dan voorbeeldig groeiparcours af met zijn hout- en plaatbewerkingsactiviteiten in de B2B-sector om een unieke plaats te bekleden met import hoogwaardig plaatmateriaal en de oplossingen die ze hiermee aanbieden.

Triplaco is het levende bewijs dat de maakindustrie in de West-Vlaamse contreien nog best kan gedijen. De klanten van Triplaco bevinden zich in een straal van enkele honderden kilometers, een regio waar de koopkracht nog voorhanden is. “Wie maakindustrie zegt, moet ook denken aan de logistiek die ermee gepaard gaat”, zegt CEO Ludovic Billiet. “We hebben in de relatie met de klant onder meer versneld werk gemaakt van de digitalisering van een aantal processen. Alles staat daarbij in het teken van meer efficiëntie: van het ontwerp van architect tot de levering op maat aan de interieurbouwer/schrijnwerker. Zeg maar dat we wat dat betreft perfect China proof werken. Meer zelfs: de Chinezen kunnen niet wat wij dagelijks doen. In de relatie met onze professionele klanten zijn we ook partners in hun cultuur. We denken op basis van jarenlang opgebouwde expertise en waar nodig mee met hun leefwereld en kunnen plaatmateriaal (bruut en decoratief) ook snel leveren uit voorraad en aansluitend maatoplossingen zoals opgelijmde plaat, binnendeuren, akoestische houten panelen en meubelcomponenten met korte leveringstermijnen . Alles draait in ons geval om het leveren van toegevoegde waarde en een customer made aanbod dat oplossingen biedt. Heel ons businessmodel is op die twee principes gestoeld.”

One-stop-shop

Triplaco is goed voor een jaaromzet die vandaag schommelt rond de 33 miljoen euro en voor 115 jobs. De voorbije jaren toonden broer en zus Billiet zich niet vies van overnames. Altijd met een blik op strategische complementariteit.

“Meubelmakers, interieur- en keukenbouwers steeds beter dienen is onze missie”, zegt CEO Ludovic Billiet. “Zo namen we enkele jaren terug Beveka in Malle over, waar platen op maat verwerkt worden. Dit jaar hebben we daar nog het machinepark uitgebreid met een state-of-the-art naadeloze naadloze kantenverlijmstraat. Naast deze platen en bewerkte platen, bieden we de markt met onze eigen huismerken (HPL: Abet Laminati, Melamine en HPL : Pfleiderer en fineer :Decospan) bieden we ook ook nog hoogwaardige oplossingen aan voor interieurbouw. In samenwerking met De Coene Products bieden we vanaf nu ook technische binnendeuren aan: brandwerend of akoestisch. Het is een aanvulling op op onze akoestisch absorberende panelen voor geluidscomfort. Daarmee evolueren we meer en meer naar een one-stop-shop voor allerlei houten plaatmateriaal met diverse toepassingen.”