Uit recent dataonderzoek van de vijf Vlaamse provincies blijkt dat in de afgelopen tien jaar één op de zes winkels uit het straatbeeld verdween. “Het grote online aanbod houdt steeds meer mensen weg van de fysieke winkels in de stad. Daar zijn niet alleen handelaars, maar ook horeca-uitbaters slachtoffer van. Wie wel naar de stad trekt, draagt dus actief zijn steentje bij aan de lokale economie. Dat mag beloond worden”, vertelt Sven Marinus, CEO van Pluxee België.
Als uitgever van onder meer maaltijd- en ecocheques wil het bedrijf de lokale handel mee stimuleren. De actie is er overigens niet alleen voor houders van een Pluxee-kaart. Het principe is eenvoudig. Je shopt in één van de deelnemende winkels en maakt een foto van je kassaticket in de Swave-app. Vervolgens krijg je een overzicht van horecazaken waar je een traktatie kan afhalen. Die traktatie kan variëren frietjes, koffie en taart of zelfs een ontbijtje. “Shoppers kunnen zelfs een tweedehands Tesla uit 2021 winnen ter waarde van 35.000 euro”, klinkt het.
Het enige wat deelnemers moeten doen, is voor vijftig euro shoppen bij een deelnemende winkel. “Vervolgens kunnen ze in de app draaien aan een ‘rad van fortuin’. Daarmee winnen ze kansen om de auto te winnen.” De middenstand weet het initiatief te waarderen. “Het is een heel fijne en laagdrempelige manier om shoppers onze zaak eens te laten ontdekken. Ze genieten van hun traktatie en bestellen daar altijd iets extra bij. Misschien is dit wel iets om in de toekomst verder te zetten”, vertelt Renee Van Itterbeeck van Bar Klak en Mi Manera in Mechelen.
In totaal nemen meer dan zevenhonderd winkels en horecazaken in acht centrumsteden aan de actie deel. Naast Antwerpen en Mechelen ook in Aalst, Gent, Hasselt, Kortrijk, Leuven en Roeselare.