oranjeboom_bottle2

Brouwerij Martens neemt Oranjeboom (en andere Hollandse merken) over

United Dutch Breweries, een grote drankenfabriek met merken als Oranjeboom, X-Mark, Craft Nation, Monastere, Weidmann, 3 Horses en Royal Dutch, komt in handen van de Limburgse familiale brouwerij Martens.

Met een brouwgeschiedenis die teruggaat tot 1538, was United Dutch Breweries (UDB) een van de eerste bedrijven die iconische Nederlandse bieren tot over de hele wereld exporteerde. UDB heeft inmiddels een portfolio van premium biermerken en andere dranken, die worden verscheept naar meer dan 100 markten wereldwijd.

In 2015 investeerde Gimv in het kapitaal van UDB, wat resulteerde in een mooie groei van de Nederlandse fabrikant. Zo werd een succesvolle strategie uitgedokterd om marktaandeel in Afrika te vergaren.

Investeringsmaatschappij Gimv stapt nu uit United Dutch Breweries en wordt in het aandeelhouderschap vervangen door Brouwerij Martens. Het Bocholtse familiebedrijf werd opgericht in 1758. Vandaag wordt meer dan 4 miljoen hectoliter bier verkocht in meer dan 100 landen wereldwijd.

Het is (onder meer) de bedoeling van de overname dat er bier van UDB zal gebrouwen worden in de installaties van Martens. Anderzijds kan Martens bij de bestaande afnemers nu een veel breder gamma presenteren.

Tom Verhaegen, CEO van United Dutch Breweries, verklaart: “De combinatie van UDB en Brouwerij Martens creëert enorm veel opportuniteiten voor al onze stakeholders, niet in het minst voor onze klanten en medewerkers. We voegen immers de sterke commerciële, branding en route-to-market competenties van UDB toe aan de productie en supply chain competenties van Martens. We kijken dan ook zowel met dankbaarheid terug op onze Gimv jaren als met heel veel goesting en trots uit naar een mooie toekomst bij Brouwerij Martens.”

Jan Martens, bestuurder van Brouwerij Martens en 8e generatie van het familiebedrijf, voegt toe: “Wij zien de samenwerking met UDB als een nieuwe mijlpaal in de geschiedenis van onze brouwerij. Na de vele investeringen in fabricatie en afvulcapaciteit gaat onze aandacht en strategie verder uit naar een versterkte positie in de wereldmarkten voor winstgevende en sterke biermerken. UDB gaat onze ambities hier zeker meer dan aanvullen. De 9de generatie familie brouwers staat klaar om met al onze medewerkers in België en Nederland van deze nieuwe uitdaging een succesverhaal te maken.”