Kazen Verstrael team De familie Verstrael vormt al generaties een vaste waarde. — © RR

Kazen Verstrael viert 55ste verjaardag met heropening na renovatie: “Voor onze mascarpone kwamen de mensen van heel ver”

Kaaswinkel Verstrael is al 55 jaar actief in het centrum van Mol. Het was Yvonne Geys die destijds op het idee kwam om met kazen aan de slag te gaan, maar met Marijke Verstrael is de winkel intussen al toe aan de volgende generatie. “Oorspronkelijk zijn we gestart met zowel kaas als kip in ons aanbod, maar ondertussen ligt onze focus alleen nog op kaas.”

De klanten konden vorige week voor het eerst kennismaken met de vernieuwde inrichting. “Het is al de vierde keer dat we het interieur van onze winkel veranderen. We zitten intussen al aan de tweede generatie, maar denken nog lang niet aan stoppen”, glundert Marijke. “Met het nieuwe interieur hebben we de mogelijkheid om ook streekproducten als brood, fruit- en andere sappen aan te bieden. We zijn fier op onze lokale tradities. Die willen we zeker in ere houden.”

“Mijn moeder was de eerste Kaasgrootmeester van het land, dus we hebben de kennis van de kaas met de paplepel meegekregen. Het is die passie die ervoor zorgt dat onze winkel nog steeds overeind blijft.”

De periode van de jaren 70-80 was een belangrijk kantelpunt in de geschiedenis van de kaaswinkel. “Dat was de start van de kaascultuur waarbij de vraag naar kaasschotels steeg. Eerder was er vooral sprake van Hollandse kaas. In de tweede helft van de jaren 80 waren we één van de pioniers in de verkoop van mascarpone. Die was alleen bij ons te verkrijgen, waardoor mensen van ver buiten de streek naar de winkel kwamen. Ook het recept van tiramisu was nog niet in de media geweest. Uiteindelijk heeft het nog zeker twee jaar geduurd voor mensen massaal bij ons mascarpone kwamen halen. Die kaas werd hier echt met paletten afgezet. Dat waren zotte tijden.”

De lange wachtrij toont duidelijk dat de klanten hun favoriete kazen gemist hebben. — © Stef Geeraerts

Lokale kwaliteit

Ook in 2024 vindt de Mollenaar nog steeds de weg naar de kaaswinkel. “Er is nog steeds interesse in bijzondere kazen, ongeacht het aanbod van de supermarkten. Mensen hechten belang aan kwaliteit en zijn vaak op zoek naar advies op maat. Naast feesten en het aanbod van lokale producten, willen we vooral inspelen op lokale producten.”

Naast kaas en brood zijn vooral de salades en de lasagne van grootmoeder Yvonne een grote publiekstrekker. “Dat is een geheim recept van onze grootmoeder, dat nergens staat opgeschreven”, zegt Marijke.

“Vers en lokaal, dat is het enige dat ik erover kan zeggen”, zegt grootmoeder Yvonne Geys geheimzinnig. “Enkel mijn schoonzoon is van het recept op de hoogte. Tegenwoordig maken we een honderdtal porties per week, maar vroeger zaten we rond het dubbele. Doorheen de jaren zijn er veel zaken veranderd, maar we zijn vooral blij dat onze klanten nog steeds van ver buiten de regio naar onze winkel afzakken. Mensen hebben veel over voor kwaliteit. Met de vernieuwing van ons interieur kunnen we er weer minstens vijftien jaar tegen.”