BYD VDC (002)

Group Vandecasteele maakt positieve balans op na één jaar BYD

KORTRIJK - Eén jaar terug verkreeg de Kortrijkse autodistributeur Vandecasteele de exclusiviteit om het Chinese merk BYD te verdelen in West-Vlaanderen. De verkoop liep de voorbije twaalf maanden als een trein met 300 verkochte auto's, ofte ruim één per werkdag. "BYD is here to stay", aldus Thibaut Martens namens de Group Vandecasteele. 

Na één jaar kan Group Vandecasteele, officiële concessiehouder van BYD in West-Vlaanderen, een heel positieve balans opmaken. Met meer dan 300 verkochte wagens binnen hun regio, gaat het snel, zowel bij particuliere klanten als bedrijven.

“Met modellen als de Atto3, Seal en Seal U kiezen bedrijven en particuliere klanten voor het merk door de sterke prijs/kwaliteitsverhouding”, aldus Thibaut Martens. “Veel modellen zijn bovendien onder de 40.000 euro geprijsd en komen dus voor particuliere klanten in aanmerking voor de Vlaamse premie van 5000 euro. Hoewel er in het begin wat twijfel was bij sommige Belgische bedrijven om te kiezen voor een Chinees merk, is dit nu volledig van de baan. Veel bedrijven beseffen dat ook veel Europese merken modellen hebben die geproduceerd zijn in China. Vandaar dat bij 70% van hun b2b klanten BYD nu deel uitmaakt van hun vloot. En de toekomst ziet er rooskleurig uit, met een prachtige 7-plaatser die net uitkwam (de nieuwe Tang) en 2 nieuwe modellen die nog dit jaar uitkomen: de compacte Atto2 en de SUV SeaLion.”

Vragen over EU

De Chinese invoerders van auto’s, zoals BYD, krijgen zoals bekend ook de wind van voor vanwege Europa. De EU heeft plannen om torenhoge invoertaksen toe te passen op Chinese auto’s die het Oude Continent binnenkomen.

Bij Group Vandecasteele heeft men er ernstige bedenkingen bij. “Wij als verdeler kunnen uiteraard niets anders doen dan het politieke steekspel inzake invoertaksen gadeslaan en accepteren”, zegt Thibaut Martens. “We hopen wel dat de Europese instanties die dit mogelijk finaal zullen invoeren, goed de negatieve impact inschatten op Europese merken. Vele merken hebben een of meerdere modellen die geproduceerd worden in China. Bovendien is China ook een belangrijke afzetmarkt voor sommige merken. In het beste geval zal dit zorgen voor een kleine verschuiving waar modellen geproduceerd zullen worden. We gaan er wel vanuit dat merken als BYD, zelfs met deze mogelijke taksen, sterk concurrentieel zullen blijven. Niet vergeten dat wij sowieso ook een portefeuille hebben van veel Europese merken, want we geloven in een gezonde mix.”