Het is nog 2 maanden tot Kerstmis, maar de sfeer van de eindejaarsperiode komt al stevig op gang. Een grote pop-up met decoratie-artikelen aan de Kempische Steenweg in Hasselt, veroorzaakte medio oktober al een lange file en parkeerproblemen… Zijn de mensen zot geworden? Liggen er weldra al paaseieren in de winkelrekken? Liesl Snyers van 2Decorate, het interieurbedrijf uit Hasselt dat de kerst- en andere decoratie verzorgt voor ondernemingen en particulieren, weet waar het aan ligt.
“Sinds de coronaperiode hechten mensen meer belang aan beleving”, weet Liesl Snyers. “Fysieke retailers maken het verschil met de webwinkels door een leuke sfeer te creëren. De warmte en gezelligheid vinden de klanten leuk. Die appreciatie voor extra beleving trekken ze door naar hun werkplek en woning, waardoor ze alsmaar vroeger starten met kerstdecoratie in huis te halen.”
En dus is 2Decorate nu al druk in de weer om de kerstbomen te plaatsen en te versieren volgens de actuele trends. “Dit jaar is burgundy, ook wel bordeaux, dé trendkleur. Deze diepe, warme tint zorgt voor een chique uitstraling en vind je zowel in kerstdecoraties als in de modewereld terug.”
Nog een trend: bedrijven die een kerstboom huren. “Het heeft te maken met comfort. Wie een boom en andere decoratie huurt, wordt volledig ontzorgd. Het opzetten, versieren en afbreken van een kerstboom is vaak een hele klus, die niemand in de organisatie graag ter harte neemt. Vandaar het succes van ons concept, waarbij we als externe partner, de bomen aankleden in ons atelier en vervolgens kant-en-klaar leveren op de werkplek. En dat kunnen zowel kantoren zijn, als winkels of horecazaken. Of in woningen van particulieren, want ook daar hebben ze soms een broertje dood aan het opzetten van het feestmateriaal… Bijkomend voordeel is dat gehuurde decoratie elk jaar verschillend is, en zo de beleving levendig blijft zonder zelf te moeten investeren. Ja, het publiek hiervoor neemt sterk toe. En daar zijn we blij mee!”