In het kader van ons thema van de week, in dit geval de bedrijfsopleidingen, bekijken we een bedrijf dat op dit vlak uitzonderlijk scoort. Made in Limburg koos deze keer voor Decathlon, dat weldra 9,3 miljoen euro investeert in een nieuwe vestiging in Maasmechelen.
2012 lijkt voor u misschien nog veraf, voor Decathlon is het erg dichtbij. Dan opent de retailer in sportartikelen de eerste vestiging in Limburg. De provincie zal dan ook meteen kunnen kennismaken met het uitzonderlijk goed opgeleide team van zowat 120 mensen die er aan de slag zullen gaan. Decathlon is dan ook een buitenbeentje op vlak van opleidingen. “Wil je als winkelpersoneel bij Decathlon beginnen, moet je per definitie al actief met sport bezig zijn,” zegt opleidingsverantwoordelijke Frank Leuris. “Dat vormt de rode draad doorheen de organisatie. Zo worden twee dagen in ons opleidingsprogramma volledig besteed aan intensieve training, inclusief een uur per dag sporten in teamverband.”
Iedere nieuwe werknemer doorloopt een vast stramien: “Kom je als verkoper bij ons binnen, is er eerst een integratiedag, gevolgd door integratie-opleidingen doorheen een hele maand. In een volgende fase moet je binnen de 3 maanden opleidingen
volgen rond verkoop, het lineair systeem van productpresentatie, en productkennis. De derde fase is de opfrissings- en verdiepingsfase. Dit wordt voordurend herhaald in de hele carrière. Voor managers en andere functies zijn er uiteraard andere, aangepaste trainingprogramma’s.”
Decathlon kiest voor deze opleidingen systematisch voor Syntra-Limburg, ook al moeten de cursussen aan de andere kant van het land worden gegeven. “Ze maken gebruik van de vestigingen over heel het land, hebben een aangepaste infrastructuur en een grote flexibiliteit zowel naar inhoud van het programma als naar docenten,” aldus nog Frank Leuris. “Zo zijn we zeker van een gestructeerde samenwerking op lange termijn.”