Radlab, de onderneming van Carl Legein en Radja Nainggolan FOTO RADLAB

Twee jaar na start zakenavontuur Nainggolan: hoe gaat het met RADLab, makelaar in privéjets en luxejachten?

De verhuur van privéjets, luxejachten en exclusieve villa’s aan zorgvuldig uitgekozen leden uit de sport- en entertainmentscene. Met die ronkende ambitie werd exact twee jaar geleden RADLab in het leven geroepen, een nieuw project van de Antwerpse luchtvaartondernemer Carl Legein en voetballer Radja Nainggolan. Maar intussen is het muisstil geworden rond RADLab en kleuren de eerste cijfers rood. “Toch gaat het goed met ons”, verzekert Legein.

Net op het moment dat Radja Nainggolan op een zijspoor bij zijn club Antwerp was beland, zette de voormalige Rode Duivel zijn tanden in een zakelijk avontuur. Dat deed hij samen met Carl Legein, oprichter van The Aviation Factory. Dat is een veertig medewerkers tellend makelaarsbedrijf dat vliegtuigen verhuurt aan al wie er een nodig heeft, van privéjets voor zakenlui tot Boeings voor regeringsvluchten of voetbalploegen.

De ene gepokt en gemazeld in de luchtvaart, de andere beschikkend over een adresboek dat uitpuilt van de topsporters, deejays en andere groten der aarde in de entertainmentindustrie: hun boreling verenigde het beste van twee werelden. RADLad, officieel in het leven geroepen op 12 oktober 2022 met hoofdzetel aan de luchthaven in Deurne, zou dat uitgelezen kransje van sterren een exclusieve service bieden met een aanbod privéjets, boten en villa’s.

Nu, twee jaar later, is het vooral de stilte die overheerst. De laatste berichten op sociale media dateren al van februari en de eerste jaarrekening (2023) laat rode cijfers optekenen, met een verlies van 77.700 euro.

Radlab, de onderneming van Carl Legein en Radja Nainggolan
Luchtvaartondernemer Carl Legein en voetballer Radja Nainggolan, samen in business. FOTO RADLAB

“Eerlijk gezegd ben ik niet ontevreden waar RADLad nu staat”, zegt medeoprichter Carl Legein. “Ik kan niet ontkennen dat het in de markt zetten van een nieuwe speler in dit luxesegment de nodige uitdagingen heeft, maar toch gaat het goed met ons. Het soort klanten dat RADLad bedient, staat op zijn discretie. We hebben geleerd dat deze doelgroep niet noodzakelijk onze advertenties en berichten op sociale media oppikt, vandaar dat we nu een wat andere en minder zichtbare aanpak hanteren.”

Indonesië

Kort na de lancering van RADLad – een samentrekking van Radja en laboratory (laboratorium) – zocht Nainggolan andere voetbaloorden op. Eerst trok hij naar SPAL, de club van de Italiaanse stad Ferrara. Later in 2023 werd Bhayangkara Presisi FC in de Indonesische hoofdstad Jakarta zijn nieuwe werkgever, momenteel is hij in afwachting van een nieuwe club. Welke rol speelt de voetballer nog bij RADLad?

“Radja heeft een geweldig potentieel voor ons met zijn adresboek, maar hij heeft ook veel andere dingen aan zijn hoofd – zoals het voetballen in Indonesië, waardoor we hem lang niet hebben gezien. Dat maakt deel uit van de oefening die we nu aan het maken zijn: hoe kunnen wij als hardwerkende mensen met een topper als Radja samenwerken? Dat is een uitdaging, maar de mogelijkheden blijven fantastisch”, zegt Legein.

LEES OOK: Van limousines tot grasmatten: Radja stapt in de luxebusiness, maar waar steken andere (ex-)Rode Duivels hun geld in?

De ondernemer, die zichzelf op de site van The Aviation Factory ook omschrijft als ‘positivity engager’, blijft optimistisch over de toekomst van RADLad. “Hebben we de wereld veroverd? Momenteel nog niet. Voor dit soort klanten moet je eerst het vertrouwen winnen, dat duurt wat langer. Elke firma die opstart, heeft tijd nodig om op snelheid te komen. Maar dit is een tof Belgisch initiatief, geef ons die tijd. We hebben nog ambitie voor RADLad.”

Nainggolan zelf houdt het bij een korte reactie: “Er is weinig over te zeggen nu, de zaken gaan normaal.”