eerow final

Watt’s next zet in op bidirectioneel laden en lanceert nieuwe toepassing Eerow

De nieuwe Vlaamse regering kondigde al aan dat er werk zal gemaakt worden van het verlagen van de elektriciteitsprijs en het faciliteren van het creëren van de juiste kaders om bidirectioneel laden mogelijk te maken. Om op die noden in te gaan lanceert Watt's next, de leverancier van laadstations met hoofdkantoor in Bonheiden, 'Eerow', het antwoord dat al even in de maak was.

 

Watt’s next uit Bonheiden staat al sinds zijn oprichting in 2020 aan de barricades van het uitrollen van bidirectionele laadtechnologie in België. Niet alleen wierp het bedrijf zich op als gesprekspartner van de overheid, het zorgde ervoor dat het eerste commercieel beschikbare bidirectionele laadpunt voor Nissan Leaf kon worden geplaatst en gekeurd. Nu er meer bidirectionele wagens en compatibele laadpunten op de markt komen, is het zaak om integratie in een centrale sturing mogelijk te maken. Net daarom is eerow tot stand gekomen.

Eerow is een toepassing die via een gateway of API in eerste instantie thuisbatterijen en laadpunten kan aansturen op basis van AI, weersvoorspellingen, zon en net. Met koppeling aan een dynamisch energiecontract zal een thuisbatterij op de meest voordelige momenten netstroom kunnen afnemen en injecteren in de woning op piekmomenten. Ook kan een deel van de stroom op de markt verhandeld worden zodat er nog extra aan kan worden verdiend. Het hele proces verloopt automatisch en kan via een dashboard of app worden gemonitord. Dat verkort de terugverdientijd van thuisbatterijen vermits ze in de winter dan ook kunnen worden ingezet. Ook het laadproces van de elektrische wagen kan zo worden aangestuurd.

Door eerst te focussen op integratie van laadpaalmerken die V2G-laadpunten dit najaar op de markt brengen, worden voorbereidingen getroffen om het V2G-verhaal als volgende fase op te starten. Gesprekken met enkele autofabrikanten en laadpaalfabrikanten om BE bovenaan de prioriteitenlijst te zetten, zijn lopende. De eerste focus wordt gelegd op wagens met ingebouwde omvormer en AC-laadpunten. Vermits vanaf mei 2025 plug & play-toestellen (zonnepanelen en batterijen met stekker, maar ook wagens met omvomer) mogen worden gekoppeld aan het net, voldoen sommige wagens aan die eis en wordt de technologie plots zeer actueel.

Oprichter en bezieler van Watt’s next, Tim Briers, licht de technologie toe  aan de Watt’s next-stand op de Bedrijvencontactdagen in Mechelen op 9 en 10 oktober. Meer informatie is ook terug te vinden op https://www.eerow.be.