Nieuwe leerstoel rond artificiële intelligentie versterkt duurzame samenwerking tussen Atlas Copco en KU Leuven Luc Sels (Rector KU leuven),Wim Bouwen (Vice President R&D and Shared Engineering Services Atlas Copco), Prof. Jesse Davis (leerstoeltitularis KU Leuven), Wouter Ceulemans (President Airtec Division Atlas Copco), Philippe Geuens (Teamleader Smart and Data Driven intelligence Atlas Copco). Foto: Michael De Lausnay

Nieuwe leerstoel rond artificiële intelligentie versterkt duurzame samenwerking tussen Atlas Copco en KU Leuven

Atlas Copco en KU Leuven kondigen vandaag aan dat ze hun duurzame samenwerking rond artificiële intelligentie verder versterken met een nieuwe leerstoel van 4 jaar. De leerstoel is een volgende stap in de innovatiestrategie van Atlas Copco.

“We investeren hiermee in de technologie van de toekomst. De mogelijkheden van AI zijn verre van uitgeput in onze industrie, en we zijn continu op zoek naar nieuwe manieren om te innoveren”, aldus Wouter Ceulemans, President van de Airtec Divisie bij Atlas Copco.

Artificiële intelligentie speelt een steeds grotere rol in het dagelijkse leven van heel wat mensen, denk daarbij bijvoorbeeld aan Chat GPT, het bewerken van of gezichtsherkenning op foto’s, suggesties rond interessante series of aankopen of vertalingen uit een vreemde taal. Ook binnen de industriële sector speelt AI een steeds grotere rol. Enkele voorbeelden zijn automatisatie door middel van robots en machine data tracking voor predictive en prescriptive maintenance.

Op vraag van Atlas Copco zal een onderzoeksteam uit de DTAI-afdeling van het KU Leuven departement computerwetenschappen nu verder onderzoeken hoe artificiële intelligentie oplossingen kan bieden voor industriële machines en processen. Dit onder leiding van professor Jesse Davis, expert in machine learning en AI. Het doel is om met behulp van geavanceerde AI-modellen processen te verbeteren en duurzamer te maken.

Voortrekker in AI-toepassingen in industriële context

Bij Atlas Copco is bijvoorbeeld het gebrek aan falende compressoren en dus data daarover, en het graduele degradatieproces van een compressor een uitdaging voor klassieke leertechnieken van AI-algoritmes. Recentere AI-technieken hebben wél het potentieel om te doorgronden hoe machines degraderen, wanneer er service nodig is en hoe zij interageren met andere machines. Optimalisaties van AI via de leerstoel zullen toelaten om betere inzichten te verkrijgen, en dat zal leiden tot nog betere producten en service.

Daarbovenop kunnen AI-oplossingen ook ondersteunen in het productieproces door werknemers te helpen om het grote aanbod en de verschillende varianten van producten efficiënter te produceren. Zo zouden leersystemen gebaseerd op artificiële intelligentie werknemers kunnen ondersteunen om snel en efficiënt de productie- en montagetechnieken onder de knie te krijgen waardoor ze een grotere variëteit aankunnen en er dus meer afwisseling in de job komt.

Deze leerstoel is een volgende stap in de innovatiestrategie van Atlas Copco. “Bij Atlas Copco investeren we in de technologie van de toekomst, en innovatie is daarin essentieel. Dankzij innovatie kunnen we als bedrijf verder groeien en leveren we nog meer waarde aan onze klanten. Met technieken zoals artificiële intelligentie blijven we hen de beste ervaring en oplossingen bieden voor hun noden. We zijn continu op zoek naar manieren om te innoveren, en de mogelijkheden van artificiële intelligentie zijn verre van uitgeput. We zijn daarin een voortrekker in onze industrie,” zegt Wouter Ceulemans, President van de Airtec Divisie.

KU Leuven als betrouwbare partner in innovatie

Atlas Copco en KU Leuven kijken terug op tientallen jaren van succesvolle samenwerking. Zo werken ze ook al samen in het kader van de leerstoel in service systems, waarbij KU Leuven onderzoek voert naar efficiënt en duurzaam onderhoud van industriële machines.

Professor Jesse Davis, expert in machine learning en AI aan KU Leuven: “Het potentieel van AI voor industrie is bijzonder groot. Maar er zijn nog heel wat uitdagingen, met name het tekort aan data en labels en het niet volledig benutten van bestaande kennis en documentatie. Met deze leerstoel kunnen we nieuwe technieken ontwikkelen die tegemoetkomen aan deze noden. Zo zullen we ons onderzoek versterken dat focust op AI-leertechnieken die datagedreven en kennisgedreven methodes combineren en zo flexibele supervisie toelaten. We kijken ook naar technieken die leren en redeneren combineren. Het doel is een betere integratie tussen machine en expert en de verificatie van modellen benutten om de betrouwbaarheid van AI-modellen te verhogen.”