TRIXXO-Familiedag.1.Plopsa

Luc Jeurissen: “Hervorming moet werknemers én werkgevers ten goede komen”

"De prijsverhoging van de dienstencheques én het wegvallen van de fiscale aftrek moeten geïnvesteerd worden extra middelen voor de huishoudhulpen én ervoor zorgen dat de leefbaarheid, rendabiliteit -en dus ook de toekomst- van de hele dienstenchequesector gewaarborgd worden." Dat zegt Luc Jeurissen, oprichter van het Limburgse hr-dienstenbedrijf Trixxo naar aanleiding van de grote familiedag die het bedrijf het afgelopen weekend organiseerde.

De dienstencheques, destijds in het leven geroepen om het zwartwerk uit de schoonmaaksector te bannen en de sociale bescherming van de werknemers te garanderen, zijn nog steeds razend populair. Honderdduizenden gezinnen maken er gretig gebruik van, en zorgen zo voor de tewerkstelling van tienduizenden mensen. Met Glowi/Het Poetsbureau en Trixxo heeft Limburg 2 bedrijven in de top 5 van de grootste dienstenchequebedrijven van het land.

De sector is nog volop in beweging. De consolidatiegolf houdt aan, vooral omdat de rendabiliteit samenhangt met de schaalgrootte van de ondernemingen. De nakende overheidsmaatregelen uit het nieuwe regeerakkoord, zoals de prijsverhoging per cheque en de verminderde fiscale aftrekbaarheid voor de gezinnen, hebben een grote impact op de toekomstige evoluties. De bedrijven die in de dienstencheques actief zijn, pleiten dan ook voor een doordachte regelgeving, zodat het systeem aantrekkelijk blijft voor zowel de werknemers, de gezinnen als de ondernemingen zelf.

“We zetten volop in op het welzijn van huishoudhulpen en de toekomst van de dienstenchequesector”, stelt Luc Jeurissen van Trixxo, die als één van de grootste spelers ook in de sectorfederatie de kar van de belangenverdediging trekt. “Wij vragen de Vlaamse regering om de opbrengst van de prijsverhoging én het wegvallen van de fiscale aftrek te investeren in de herwaardering van de sector. Enerzijds is het cruciaal dat deze extra middelen ten goede komen aan onze huishoudhulpen. Zij zijn de ruggengraat van onze sector en verdienen onze waardering en ondersteuning. Anderzijds moeten deze middelen ook worden ingezet om de leefbaarheid, rendabiliteit en dus ook de toekomst van de hele dienstenchequesector te waarborgen.”

Jeurissen deed zijn pleidooi naar aanleiding van de grote familiedag die Trixxo afgelopen zaterdag in heel het land organiseerde. Het Hoeseltse bedrijf had tickets gekocht voor de 5 Plopsa-parken en 5 Kinepolis-bioscopen om de huishoudhulpen, uitzendkrachten, bedienden en hun families te trakteren op een leuke namiddag. Er waren meer dan 20.000 deelnemers van de partij.

“De Trixxo Familiedag is niet alleen een jaarlijks terugkerend personeelsevenement, maar ook een blijk van waardering voor de inzet van alle medewerkers,” aldus nog Luc Jeurissen. “Wij geloven dat investeren in de tevredenheid van onze medewerkers zich vertaalt in betrokkenheid en loyaliteit. De Familiedag is voor ons een manier om die verbondenheid te versterken, en we zijn blij dat zoveel collega’s en hun families opnieuw van de dag hebben genoten.”