Vakbondsfederaties Effat en Uni Europa roepen massaal op om op 1 oktober actie te voeren tegen ‘de race naar de bodem’. Naast de bewakingssector nemen ook de schoonmaak en horeca deel aan de acties op Brussels Airport.
“Het is welletjes geweest”, zegt Jo Vanrutten, ABVV-afgevaardigde bij beveiligingsfirma G4S. Deze 46-jarige Truienaar ontpopte zich in juni 2022 tot hét gezicht van de colère op de belangrijkste Belgische luchthaven en beslist ook nu weer of uw vliegtuig zal opstijgen. “Iedereen moet langs security passeren. Geen veiligheidscheck, geen boarding. En veiligheidsagenten kan je niet zomaar vervangen, omdat ze over speciale licenties beschikken. Alleen door vliegtuigen aan de grond te houden wordt er naar ons geluisterd.”
Achter de schermen
“Op de luchthaven van Zaventem werken tienduizenden mensen”, gaat Vanrutten verder. “Velen van hen in onderaanneming. Mensen die er elke dag voor zorgen dat ieders welverdiende vakantie begint vanop de luchthaven. De luchthavenuitbater investeert dan ook zwaar in de beleving voor de passagier. Niets wordt aan het toeval overgelaten om het zo aangenaam mogelijk te maken voor de reizigers. Maar achter de schermen is het een ander verhaal. De faciliteiten voor de bewakingsdiensten, horecamensen, schoonmakers en bagage-afhandelaars zijn ondermaats en niet meer van deze tijd. Met een operationele winst van 172 miljoen euro in 2023, een verdubbeling ten opzichte van 2022, verwacht je toch dat er iets terugvloeit om de werkomstandigheden te verbeteren. Helaas. Op geregelde tijdstippen zaten de vakbonden afgelopen zomer samen met luchthavenuitbater BAC. Toch blijft het oorverdovend stil, er beweegt niets. Is het ijdele hoop dat problemen zichzelf oplossen, of is het pure strategie om alles over de zomer te tillen? Onbekwaamheid of arrogantie, wie zal het zeggen?”
Dure snacks
Volgens Vanrutten rammelt het al jaren op de nationale luchthaven: “De vakbonden van de bewakingsdiensten hebben moeite om het personeel gemotiveerd en rustig te houden. Dat is geen sinecure met een ziektecijfer van 20 procent en een nog hogere uitstroom. De vraag naar gekwalificeerd personeel is dan ook groot. Wie vandaag niet meer tevreden is op zijn werk, kan makkelijk elders aan de slag. Jaarlijks vertrekken grote groepen van onze collega’s naar politie, justitie en de douane. En niet meteen omwille van het geld.”
Zo is er onder meer het probleem van het openbaar vervoer, dat niet is afgesteld op de (nacht)uren van de beveiliging, aldus Vanrutten. “Het werk van een bewakingsagent op de luchthaven vraagt concentratie en alertheid”, vervolgt de vakbondsman.
“Alleen is dit geen makkelijke opdracht als de omgevingstemperatuur in de zomerperiode 26 graden bedraagt, met duizenden wachtende passagiers voor je. Het is een oud zeer dat maar niet opgelost geraakt. Of neem nu een personeelsrestaurant, dat is er gewoonweg niet. Je kan terecht in de snackbars, maar dan is het aan de bekende exuberante prijzen. Daarom zullen de bewakingsagenten samen met de andere sectoren het werk neerleggen op 1 oktober. Die dag maken we een vuist naar de grote bedrijven die besparingen doorvoeren op onze kap.”
“Die dag vindt er een Europese manifestatie plaats”, reageert woordvoerder Jeffrey Franssens van Brussels Airport kort. “We hebben momenteel nog geen zicht op de impact daarvan op de luchthaven.”