SDM_BB_HR-64 (002)

SDM blikt met torenhoge ambities naar West-Vlaanderen

OOSTKAMP - SDM, gespecialiseerd in het begeleiden van fusies en overnames, is vanuit haar hoofdkwartier in Antwerpen al jaren aanwezig op de West-Vlaamse markt. Nu versterkt het haar aanwezigheid in onze provincie door de fusie met BlueBridge, dat opereert vanuit het business center O'Forty  in Oostkamp. "Familiebedrijven vormen onze voornaamste doelgroep, en West-Vlaanderen blinkt uit op dat vlak, de regio bruist van familiaal ondernemerschap”, zegt Jan Verbrugge, managing partner bij SDM. "Traditioneel blijft het merendeel van het familievermogen in het bedrijf. De ondernemers wegen nog te weinig af hoeveel risico ze nemen met hun kapitaal enkel in het bedrijf te investeren. Het enige juiste antwoord is: risicospreiding. Met ons Smart Deal-concept, dat inmiddels zijn toegevoegde waarde al ruimschoots bewees, hebben we het ideale antwoord in huis."  

 

 

SDM telt een 35-tal medewerkers (waarvan een equipe van 8 in Oostkamp) die zich hebben opgewerkt tot specialisten inzake fusies en overnames en het opzetten van transacties onder het unieke Smart Deal-concept. Jaarlijks worden er door de groep zo’n 40 transacties gerealiseerd.

“Onze kernmarkt zijn kmo’s met een aandelenwaarde tussen de 3 en de 300 miljoen euro”, zegt topman Jan Verbrugge namens SDM. “In West-Vlaanderen hebben we de expliciete ambitie om marktleider te worden. Daarom willen we ons team in Oostkamp nog versterken met een handvol bijkomende experts. We leven in tijden waar kopen en verkopen van bedrijven hot is, en in West-Vlaanderen is dat mogelijks nog meer dan elders het geval. Dat is alvast een vast gegeven: ondernemers willen, aan welke zijde ze ook staan (koper of verkoper), altijd blijven ondernemen. Vermogensopbouw is één van hun drivers. Maar mijn vraag luidt altijd: wordt daar wel voldoende bij nagedacht?”

Ondernemers tot nieuwe inzichten brengen

In concreto werkt SDM met een no pay no cure formule. “Onze prestaties worden pas vergoed wanneer er dankzij onze bemiddeling resultaat wordt geboekt”, zegt Verbrugge. “Dat maakt de eerste gesprekken al meteen toegankelijker. Onze referentielijst (sorry, geen namen) liegt er niet om en SDM telt een 100-tal co-investeerders in haar Smart Deal business club met daarbij bijzonder grote namen uit de ondernemerswereld. Wij willen klanten tot nieuwe inzichten brengen.”

Mogelijks het grootste probleem bij familiale kmo’s is dat alle, of bijna alle eieren, in één mand worden gelegd. “Zeg maar dat gemiddeld 80-90 procent van het vermogen gelinkt is aan het familiebedrijf”, zeggen Jens Vanden Bussche en Bruggeling Thomas Viaene, die het West-Vlaams kantoor leidt. “Waar ben je dan mee bezig, vraag ik mij dan af? Gezond kan je dat in elk geval niet noemen, want te veel risico. Onze Smart Deal-formule – een beschermde merknaam sinds 2018 – beoogt één groot doel: ondernemers bij fusies en overnames begeleiden naar een meer gespreide en dus meer gebalanceerde vermogensopbouw zonder weliswaar het eigen bedrijf en ondernemerschap te verloochenen. Niet alleen volwassen kmo’s komen in aanmerking voor onze begeleiding. Een jonge aspirant-ondernemer kan ook bij ons terecht voor financieel en strategisch advies.”

Bezint voor ge begint

Volgens Jens Vanden Bussche kan een transactie een aantal kanten uit. “Er zijn de twee traditionele opties: ofwel wordt de zaak volledig verkocht aan een strategische partij, ofwel versterkt men het bedrijf via instap van een private equity speler. Voor snelle groeiers betekent dit meestal een ‘brandversneller’.”

SDM heeft met de Smart Deal een uniek derde alternatief ontwikkeld. “Een Smart Deal is een uitstekende oplossing voor ondernemers die niet klaar zijn om zich volledig terug te trekken en biedt ondernemers de flexibiliteit om hun aandelen in fasen te verkopen”, zo luidt de boodschap. “Het aandeelhouderschap van de onderneming wordt aangevuld met een brede groep ondernemende investeerders die op verschillende vlakken toegevoegde waarde kunnen leveren. Dit type deal geeft ondernemers meer controle over de timing en het proces van hun exit en is vaak de ideale oplossing in het kader van familiale opvolging al dan niet in combinatie met het verankeren van bestaand of nieuw management.”

Welk soort transactie ook nagestreefd wordt, er geldt bovenal één stelregel: bezint vooraleer je begint. “Net daar ligt onze roeping”, aldus nog topman Jan Verbrugge. “Het gaat om het creëren van aandeelhouderswaarde en het veilig stellen van het privé vermogen. Ondernemers moeten de volledige impact van een transactie leren overwegen, inclusief de continuïteit van het bedrijf, de ontwikkeling van het management en de belangen van de familie.”