Hanne Het team. Van links naar rechts: Hanne Hellemans, Margaux Vanderschueren en Yuri Pieraerts. Foto: Silk.

Hanne lanceert Silk: “Ik geloof dat je enkel deals kan verzilveren wanneer je marketing en sales op elkaar zijn afgestemd”

Nadat Hanne Hellemans (44) in verschillende managementfuncties aan de slag was, werd het tijd voor een eigen bedrijf. Met Silk, gevestigd in Berchem, helpt de onderneemster B2B bedrijven met leads genereren en deze om te zetten in deals.

Hanne was onder andere tien jaar aan de slag bij TriFinance. “Ik wilde altijd al een eigen business opstarten. Ik ben dit jaar 44 geworden, en ik vroeg me af waarom ik nog langer zou wachten. Op een gegeven moment besloot ik te springen en heb ik mijn activiteiten bij TriFinance afgebouwd.” Intussen heeft Hanne ook Margaux Vanderschueren en Yuri Pieraerts aangenomen en werkt ze samen met een viertal freelancers.

“Onze core business is gericht op B2B bedrijven. Wij helpen hen leads genereren en deze om te zetten in deals. We doen dit vanuit een methode die we ‘science of sales’ noemen. Dit omvat tien basisprincipes. Wanneer je deze toepast, zijn we ervan overtuigd dat je lead-to-deal proces succesvol gaat zijn. Dit is dus geen nattevingerwerk, maar er zit wel degelijk een wetenschap achter.”

Een multidisciplinair team

Met Silk wil Hanne een geïntegreerde aanpak aanbieden. “Als je als bedrijf meer leads wilt generen, kan je bij een marketingbedrijf aankloppen of iemand extra in je salesteam aannemen. Ik geloof dat deze twee entiteiten moeten samenwerken. Je moet heel goed nadenken over welke kanalen je op welk moment gaat inzetten. Daarom heb ik ook gekozen voor een multidisciplinair team. Ik heb salesspecialisten maar ook mensen die bakken ervaring hebben in marketing. Ik geloof dat je alleen zo uiteindelijk extra deals gaat kunnen sluiten.”

Het Silk-team.

In het traject neemt Silk het lead-to-deal proces van bedrijven gedurende drie tot zes maanden volledig over. “Op die manier kunnen we tijdig bijsturen waar nodig”, legt Hanne uit. “Het voordeel is dat het bedrijf al aan het verdienen is terwijl het proces bezig is, aangezien wij bezig zijn met het verzilveren van de deals. Zo hebben ze deze investering al meteen terugverdiend. Na drie tot zes maanden bekijken we samen met het bedrijf wat de vervolgstappen zijn. Soms gaan ze zelf een salesmedewerker in dienst nemen die operationeel ook sterk is, maar wij kunnen bijvoorbeeld ook de overdracht doen naar andere partijen, zoals een callcenter.”

Hanne is ambitieus om de komende jaren sterk te groeien. “We zijn nu nog volop op zoek naar nieuwe mensen. Ik heb nu twee mensen vast in dienst, maar daar mogen zeker nog nieuwe experten bijkomen.”