De geleidelijke verwestering van China biedt opportuniteiten voor Viskoteepak in Lommel, producent van de ‘velletjes’ om worsten te maken. Plant manager Luc Van Erom merkt dat de Aziaten hun eend vaker vervangen door worst. “De Chinezen zien de westerlingen worst eten en passen hun gewoontes aan. Ze kunnen zich ook steeds meer een koelkast permitteren, wat toch een voorwaarde is voor de consumptie van bereid vlees. Vandaar dat we hier belangrijke groeikansen zien. Wat ook geldt voor de andere BRIC-landen, Brazilië en India.”
Met een winst van 2 miljoen op een omzet van 77 miljoen, doet Viskoteepak het uitstekend. De Finse eigenaarsfamilie Eriksson is tevreden. “Door de verdere uitbouw van onze belangrijkste markten als Rusland, Oekraïne en Duitsland, hebben we de capaciteit van onze fabriek kunnen verhogen,” licht Van Erom toe.
“Dat worst een relatief goedkoop product is, speelt in ons voordeel in tijden van economische crisis.”
Het personeelsbestand van zowat 350 mensen blijft relatief stabiel.
Voor 2010 worden nog betere cijfers vooropgesteld. Zeker in het vierde kwartaal is het weer alle hens aan dek bij Viskoteepak. “Inderdaad, in de kerstperiode wordt er in het voormalig Oostblok en vooral in Duitsland veel worst gegeten, en dan draaien we dus op volle toeren,” aldus nog de plant manager. Dus ondanks het feit dat de Chinees zijn rijst afzweert ten voordele van hamburgers, zijn er nog zekerheden in het leven: de Duitser en zijn worst!