Voka Roeselare Foto Matthieu Marisse – Bénédicte Soenen

Thuis in het stadhuis: ondernemers uit Midden-West-Vlaanderen laten hun stem horen

ROESELARE-TIELT  - Aan de vooravond van de gemeenteraadsverkiezingen peilen we - in samenwerking met Voka West-Vlaanderen - naar wat de ondernemerswereld verwachten van hun beleidsmakers. Voka West-Vlaanderen roept op om per regio een deal te sluiten waarbij lokale besturen, ondernemers, sociale partners en andere stakeholders aan tafel gaan zitten om hefboomprojecten samen tot een goed einde te brengen, door alle bestuurslagen heen. Vandaag het 'to do'-lijstje van de ondernemers uit de regio Roeselare-Tielt. 

1. Investeer in de multimodale ontsluiting

“Om als regio aantrekkelijk te zijn om te ondernemen, werken, wonen en leven moeten we inzetten op een goede bereikbaarheid”, aldus Voka-regioverantwoordelijke Matthieu Marisse. “We hebben heel wat troeven in handen maar er is aan al onze vervoersmodi werk aan de winkel. Zo moeten we uitgaan van een optimale bereikbaarheid voor (vracht-)wagens, fietsen en openbaar vervoer van onze industriezones. De E403 moet haar derde rijstrook krijgen tussen Roeselare en Brugge, het Kanaal Roeselare-Leie moet opgewaardeerd worden en onze spoorinfrastructuur moet op punt worden gezet.”

2. Versterk de arbeidsmarkt en ga de braindrain tegen

Dat Midden-West-Vlaanderen de meest krappe arbeidsmarkt van Vlaanderen heeft is al langer gekend. “We mogen echter niet berusten in deze situatie”, vult Bénédicte Soenen, voorzitter Voka regio Midden-West-Vlaanderen, aan. “We moeten elk talent activeren om onze bedrijven en onze regio zuurstof te geven om verder te floreren. We roepen lokale besturen op om te blijven inzetten op het activeren van werklozen en niet-actieven. Levenslang leren moet ons helpen om nieuwe skills aan te leren om de jobs van morgen te kunnen invullen. We moeten als regio gerichte economische arbeidsmigratie omarmen door onder andere te investeren in het International House Roeselare, waar expats ondersteund worden in al hun praktische en administratieve zorgen. Maar ook onze kinderen mogen we niet uit het oog verliezen door in te zetten op technisch en STEM-onderwijs. Ook hier spelen lokale besturen een cruciale rol om bedrijven en scholen meer te laten samenwerken.”

3. Voorzie in ruimte om te ondernemen en ondersteun ondernemerschap

Ruimte om te ondernemen blijft een cruciale schakel om Midden-West-Vlaanderen klaar te stomen voor de toekomst. In de regio wordt momenteel slechts 25 hectare aan nieuwe bedrijventerreinen aangeboden. Nieuwe lokale besturen worden door Voka West-Vlaanderen aangespoord om dringend werk te maken van nieuwe bedrijventerreinen en om leegstaande gebouwen aan te pakken. Reconversie van bestaande sites staat hoog op de agenda van de organisatie.

Daarbij wijst Voka West-Vlaanderen ook op de trein der traagheid als het gaat over het verkrijgen van noodzakelijke vergunningen. Het oplossingsgericht werken bij vergunningsaanvragen blijft een uitdaging. Lokale besturen moeten bedrijven beter ondersteunen bij het indienen en vervolledigen van aanvragen en oplossingsgerichter te werk gaan om zo de doorlooptijden in te korten.

4. Promoot Midden-West-Vlaanderen als dé regio om te ondernemen, werken, wonen en leven

Om de braindrain in Midden-West-Vlaanderen tegen te gaan moet er volgens Voka West-Vlaanderen ingezet worden op een intensieve en gerichte regiomarketingcampagne. Die campagne moet Midden-West-Vlaanderen promoten als een regio waar het goed is om te ondernemen, werken, wonen en leven. Midden-West-Vlaanderen heeft volgens Voka heel wat troeven die meer en beter moeten uitgespeeld worden.

“Files zijn hier beperkt, wonen is relatief betaalbaar, er is heel wat open ruimte en natuur om in te ontspannen, en ook op cultureel en culinair vlak staan we sterk. Bovendien zijn we een regio met een sterke economische motor, met topbedrijven in tal van sectoren: de voedingsindustrie, machinebouw, IT, de bouw, de dienstensector, zorginstellingen enzovoort”, aldus Matthieu Marisse. “Kortom, elk talent kan hier zijn gading vinden.”

Om al die talenten te bereiken pleit Voka West-Vlaanderen voor een sterke campagne gericht op de juiste doelgroepen. De ondernemersorganisatie wil niet enkel talenten die de regio – al dan niet kortstondig – voor hun studies verlaten naar de regio teruglokken. Voka West-Vlaanderen is er rotsvast van overtuigd dat er nieuw talent – dat nog geen band heeft met de regio – naar hier kan worden aangetrokken om een leven en carrière op te bouwen.

Lokaal werk aan de winkel 

Voka West-Vlaanderen doet ook een oproep naar een aantal steden in het bijzonder. Zo vraagt ze om in Roeselare werk te maken van een startershub zoals in Kortrijk, Brugge en Oostende. Roeselare.Inc moet startende ondernemers een hippe plek geven in de stad. Ook voor Tielt heeft de organisatie een niet mis te verstane oproep: geef ondernemingen meer financiële ruimte en leg de focus op het aantrekken van nieuwe bedrijven in plaats van ze af te stoten met pestbelastingen.

Voka West-Vlaanderen wijst hiermee naar de belasting ter stimulering van duurzame energie die volgens de organisatie disproportioneel is vormgegeven. Momenteel loopt er een procedure voor de Raad van State tegen dit omstreden belastingreglement.