Adoplan is het levenswerk van Bart Willaert. In 17 jaar tijd slaagde hij erin om een eenmanszaak uit te bouwen tot een bloeiend studiebureau met zes medewerkers. Het bureau heeft zijn wortels in Kortrijk. Zowel bedrijven als openbare besturen kloppen er aan voor de opmaak van hun ruimtelijke plannen, ondersteuning bij omgevingsvergunningen of advies in mobiliteitsdossiers.
“Net dat laatste domein wint steeds meer aan belang, want de mobiliteitsvraagstukken worden complexer en dwingender”, aldus Bart Willaert. “Om dan gefundeerd advies te kunnen geven, is een doorgedreven analyse nodig. Adoplan beschikt terzake over een brede expertise, met mobiliteitsdeskundigen die de impact van elk project op de omgeving berekenen en een beoordeling geven, wat tegenwoordig cruciaal is om een vergunning te krijgen voor grote en zelfs kleinere projecten.”
Samen sterker
Dat mobiliteit en ruimte onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn, weet ook milieuadviesbureau Embridge. “Het creëren van een integrale visie leidt nu eenmaal tot het beste resultaat”, verklaart CEO Michiel Boodts. “Daarom is de kennis van Adoplan voor ons zo waardevol. Met de integratie van hun kantoor en het binnenhalen van hun expertise kunnen we ons werkterrein nog verder uitbreiden. Dat helpt ons om nog meer complexe opdrachten te kunnen uitvoeren.”
Voor Bart Willaert biedt het samengaan van de bedrijven dan weer de kans om terug meer met inhoudelijke dossiers bezig te zijn. “De toekomst is in ieder geval verzekerd, want vergeet niet dat er in onze sector een consolidatiegolf aan de gang is”, aldus Bart. “Dat maakte ons, als kleiner bureau, toch wel kwetsbaar. Dit nieuwe hoofdstuk komt dus op het ideale moment.”
Endogeen draagvlak
Met deze overname zet het Hasseltse Embridge zijn eerder ingezette groei alvast voort, waarbij het zich heeft ontwikkeld van een nichespeler tot een full-service partner in milieu- en omgevingsvraagstukken met kantoren in Vlaanderen, Wallonië en Nederland.
“We zitten in een booming business en hoewel we ambitieus zijn, kiezen we voor een doordachte expansie, die ook breed gedragen moet zijn door onze medewerkers”, besluit Michiel Boodts. “Immers, wanneer zij zich goed voelen, straalt zich dat af op onze klanten en versterkt dat de kwaliteit van onze diensten. Op dat pad willen we nu resoluut verdergaan, want we geloven dat we op die manier echt het verschil kunnen maken.”