Het is al de derde keer dat de vergunningsaanvraag op tafel kwam te liggen. De eerste aanvraag dateert van 2021 en werd door het college van burgemeester en schepenen geweigerd op inhoudelijke basis. Nadat het project op verschillende vlakken werd aangepast, keurde het gemeentebestuur de vergunning in het voorjaar van 2022 goed. Buurtbewoners gingen in beroep tegen de beslissing, waarna de deputatie van de provincie Antwerpen de vergunningsaanvraag finaal weigerde. De projectontwikkelaar vulde het dossier aan op basis van het weigeringsbesluit bij de deputatie en diende voor de derde keer een aanvraag in. Na analyse van het dossier besliste het college van burgemeester en schepenen om de vergunning alsnog te verlenen. Ook in beroep oordeelde de deputatie nu positief over het project.
Alleen een beroepsprocedure bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen is nu nog mogelijk. De raad oordeelt niet inhoudelijk over het dossier, maar controleert uitsluitend het correcte verloop van de procedure.
Vier appartementen met negen woningen
In totaal gaat het om vier appartementsgebouwen die plaats bieden aan 37 appartementen. De drie appartementsgebouwen langs Achterbos tellen elk drie bouwlagen. Het vierde appartement wordt gebouwd in het binnengebied en telt twee bouwlagen voor acht woongelegenheden. Daarnaast wordt er een binnengebied van in totaal negen woningen voorzien. Het volledige project blijft bovengronds zo goed als autovrij, waardoor er ruimte ontstaat voor een centraal en publiek plein met ruimte voor groen en looppaden.
De publieke zone wordt ingericht als speelzone met robuuste materialen. Er wordt een ondergrondse parkeergarage voorzien die plaats biedt aan zeventig wagens, met de mogelijkheid om een elektrisch laadpunt te voorzien. Daarnaast krijgen de bewoners de kans om in te stappen in een systeem van deelauto’s.
Ondergrondse parking
Ondergronds worden er meerdere parkeerplaatsen ingericht voor bezoekers, die via een QR-code of parlofoon toegang krijgen van de bewoners. Bovengronds worden nog twee parkeerplaatsen toegevoegd om kort te parkeren. Verder voorziet de projectontwikkelaar in de ondergrondse garage een gemeenschappelijke fietsenberging voor honderd fietsen. Daarvan zijn twaalf plaatsen voor elektrisch laden. Ook bovengronds zijn er nog verschillende plaatsen voor bezoekers om fietsen te stallen. De in- en uitrit van de garage ligt aan Achterbos, zo ver mogelijk van de verkeersremmer. De publieke zone wordt ingericht als speelzone met robuuste materialen.