De Belgische bierwereld blaast vrijdag verzamelen op de Brusselse Grote Markt voor de 24e editie van het Belgian Beer Weekend. De plechtige ceremonie gaat aan het bierevent vooraf, dat vrijdagavond de deuren opent voor het grote publiek.
Doukeris is vereerd dat hij toetreedt tot de Ridderschap, de afstamming van de brouwersgilde, en voortaan deel uitmaakt van die traditie. “Mijn naam is Michel Doukeris, maar ongeacht waar ik ga, kennen de mensen me als de ‘beer guy'”, zegt hij in een interview met Belga. “Om hier in België te zijn, met die rijke geschiedenis en het erfgoed dat nog steeds voortleeft, is ongelooflijk. Het is een kans en een privilege om eraan deel te nemen.” “We zijn ongelooflijk trots op onze roots”, vervolgt Doukeris.
De grootste brouwer ter wereld telt met Leuven, Jupille, Hoegaarden, Sint-Pieters-Leeuw en Buggenhout vijf brouwerijen in ons land. In Leuven is het hoofdkwartier gevestigd, net als het wereldwijde innovatiecentrum. Alles samen telt het bedrijf bijna 3.000 mederwerkers in België.
Zo wijst Doukeris op rol van ‘Gitec’ of het Global Innovation and Technology Center, bijvoorbeeld bij de ontwikkeling van alcoholvrijebieren. Die vormen een belangrijke groeimarkt voor de sector, terwijl de brouwers in België vorig jaar zowel de export als de consumptie sterk zagen dalen. “We hebben niet-alcoholisch bier dat goed smaakt en dat dankzij België en ons innovatiecentrum de wereld rondreist.”
De verkoop neemt wereldwijd toe. Na de groei van die biercategorie in Europa de voorbije jaren, volgen nu Noord- en Zuid-Amerika, Afrika en Azië, aldus Doukeris. De brouwer van Stella Artois maar ook Corona en Budweiser heeft ook een goed gevulde sportzomer achter de rug. Traditioneel belangrijk voor de brouwers en hun verkoop, getuige bijvoorbeeld het grote sponsoringcontract van AB InBev bij de Olympische Spelen met ‘Corona Cero’ of bij andere grote evenementen.
De verschillende sportevenementen hebben voor de CEO “voldaan aan de verwachtingen”. “Sport en bier gaan goed samen”, stelt hij. AB InBev heeft naar eigen zeggen de deuren geopend voor andere Belgische brouwers over heel de wereld, bijvoorbeeld met het mondiale pilsmerk Stella Artois.
Belgische bieren zetten de standaard, zegt Doukeris, nu meer dan 50 brouwerijen hun tent hebben opgezet op de Grote Markt in Brussel. “De Belgische merken zijn van grote kwaliteit en het vakmanschap dat de recepten kenmerkt, is zeer uniek en kent zijn gelijke niet.”