Hoewel er nog geen officiële beslissing genomen is, is het vrijwel zeker dat de productie van de Mondeo in Genk blijft. Dat blijkt uit een analyse van Fcar, het Flander’s Center for Automotive Research. Ford heeft niet de capaciteit om die productie op te vangen. Binnen het Europese productiesysteem van Ford is het praktisch onmogelijk een scenario te bedenken zonder de productie van de Mondeo, S-Max en Galaxy in Genk. Dat is de conclusie van het Flander’s Center for Automotive Research na een analyse van de vier productievestigingen van Ford in Europa. Volgens analist Vic Heylen staat het dus nu al vast, ook al is de beslissing officieel nog niet gevallen: “De productie van de Ford Mondeo blijft in Genk.” Momenteel beschikt Ford in Europa over vier productievestigingen voor personenwagens in Genk, Keulen, Saarlouis en Valencia, samen goed voor een productiecapaciteit van 1,8 miljoen auto’s. Het onderzoekscentrum Fcar heeft berekend dat de capaciteit van die fabrieken (in 2008) voor ruim 80 procent benut wordt. “Zelfs in het crisisjaar 2009 boekte Ford in dit productiesysteem een winst van 86 miljoen dollar”, aldus Vic Heylen. In die fabriek – waarin ruim 1,69 miljard euro wordt geïnvesteerd – wordt op dit moment de kleine bestelwagen Transit Connect geproduceerd en binnenkort komt daar nog een nieuw model bij. “Waarschijnlijk niet”, vindt Vic Heylen.
“Productie van de Ford Mondeo blijft in Genk”
30 juni, 2010