Port of Limburg gelegen aan het Albertkanaal in Genk, op het voormalige terrein van Ford Genk. De locatie is multimodaal ontsloten via de snelwegen E313 en E314. Het project is nog in volle opbouw en moet in de eerste maanden van volgend jaar op volle kracht draaien. Volgens de ambitieuze doelstellingen wordt een verdrievoudiging van het volume in de komende vijf jaar vooropgesteld, goed voor een totale capaciteit van 350.000 TEU per jaar.
Lees ook: Vlaanderen investeert 42 miljoen in Genkse containerhaven
De nieuwe terminal van POL wordt state-of-the-art ingericht, met hoge beveiligingsnormen, maximale efficiëntie, uitgerust volgens de richtlijnen voor gevaarlijke en/of temperatuurgecontroleerde goederen en GDP. “Naast de traditionele terminalactiviteiten, zoals het laden en lossen van containers, zal POL geavanceerde Value-Added Services anbieden, zoals stuffen en strippen van containers, onderhoud, reparatie, reiniging, (ont-)gassen en gasmetingen, evenals douane-gerelateerde diensten”, zegt CEO Benjamin Hermans. “In een volgende fase voorzien we ook isotank-opslag en afvulactiviteiten.”
Hermans maakt zich sterk dat de recente instap van de logistieke dienstverlener Medlog nog meer toegevoegde waarde zal bieden voor POL. “Met hun uitgebreide kennis van containerlogistiek en connectiviteit met de zeehavens kunnen we onze services nog verder verbeteren, en dit zonder afbreuk te doen aan de onafhankelijkheid van Port of Limburg. We zijn klaar om een nieuwe standaard te zetten in multimodaal transport en duurzame logistieke oplossingen in de Euregio.”