Het zorgde voor commotie bij de fans van SK Beveren. Voorzitter Jo Van Moer (54) die op de website van voetbalclub Antwerp trots poseert met een rood-wit truitje. Op de rug, net boven de reclame van Ghelamco, prijkte dan nog eens zijn bedrijfsnaam. “Opeens ben ik een tweezak”, moet Jo Van Moer erom lachen. “Maar ik kan de fans van SK Beveren geruststellen: onze bedrijfsnaam verschijnt niet op de shirts. Dat was een exemplaar om in mijn kantoor te hangen.”
Jo Van Moer is evenmin de extra investeerder die Antwerp-voorzitter Paul Gheysens zoekt en hij zal de Great Old ook niet overnemen. “Wij sturen onze werknemers en klanten al twee jaar naar wedstrijden van Antwerp. Dat blijft. Alleen komt er dit jaar wat meer visibiliteit bij, zoals een vermelding op de boarding. Dat zijn niet de grote bedragen. Alleszins niet de bedragen die een bedrijf moet betalen om shirtsponsor te worden.”
Jo Van Moer begon bij Van Moer Logistics in 1990. Vandaag telt de transportfirma meer dan tweeduizend werknemers en 800.000 vierkante meter aan magazijnen, die laatste via zijn vastgoedonderneming Blue Real Estate. Vorig jaar bedroeg de omzet van Van Moer Logistics 327 miljoen euro. De brutowinst klokte af op 32,8 miljoen euro. In totaal heeft de transporteur vijfhonderd vrachtwagens rondrijden en negen binnenvaartschepen varen.
“Wij sturen onze werknemers en klanten al twee jaar naar wedstrijden van Antwerp. Dat blijft. Alleen komt er dit jaar wat meer visibiliteit bij, zoals een vermelding op de boarding”
Jo Van Moer
Skybox
Daarnaast is Van Moer actief in de sport. Twee jaar geleden werd hij voorzitter van voetbalclub Waasland-Beveren, intussen SK Beveren, nadat hij er jarenlang sponsor geweest was. In zijn eerste jaar promoveerde Van Moer net niet. In het tweede jaar, vorig seizoen dus, finishte de club achtste. Van Moer heeft een skybox voor 28 personen op de Freethiel. Als hij niet in het buitenland is, zit hij er elke thuiswedstrijd.
“Het voetbal is de ideale plaats om zaken te doen”, zegt Van Moer, zelf geboren in Beveren. “De meeste klanten zijn erg geïnteresseerd in voetbal. En wie geen interesse heeft, kan tijdens de wedstrijd gezellig in de skybox blijven zitten. Ik ben tien jaar sponsor geweest van basketbalclub Melsele. De interesse was niet te vergelijken met de interesse in een voetbalwedstrijd. In Beveren moeten we niet veel moeite doen om onze box te vullen. En dat is ‘maar’ tweede klasse.”
De ondernemer sponsort samen met vrouw Anne ook al bijna tien jaar een wielerploeg: het Van Moer Logistics Cycling Team. De club focust op opleiding en telt verschillende jeugdteams, goed voor een totaal van zo’n tweehonderd renners. De voorbije jaren bracht Van Moer Logistics Cycling met Rune Herregodts, Ilan Van Wilder en Sander De Pestel verschillende renners voort die nu professioneel actief zijn. Ook de damesploeg begint het goed te doen.
26-jarige zoon
Het opvallendste jeugdproduct is Brent Van Moer, de 26-jarige zoon van Jo Van Moer. Brent rijdt sinds 2019 voor Lotto Dstny. “Wij zijn door Brent in het wielrennen gestapt”, vertelt Jo Van Moer. “Op zijn veertiende begon hij te fietsen, toen bij Wielerteam Waasland. Toen de hoofdsponsor stopte met sponsoring, zijn wij beginnen te sponsoren. En dat zijn we blijven doen. Ook toen Brent overstapte naar de profs.”
In het kantoor van Jo Van Moer hangt nog altijd een foto van de zege van Brent in de eerste rit van de Dauphiné van 2021. Intussen reed hij deze zomer zijn derde Ronde van Frankrijk en zag hij ploegmakker Victor Campenaerts de achttiende etappe winnen in Barcelonnette. Drie jaar geleden won Brent zelf bijna een rit in de Tour. Net voor de streep werd hij gegrepen door het peloton. Hij kreeg de prijs voor de strijdlust.
Brent Van Moer volgt ’s avonds na de koers nog altijd een managementcursus van de Vlerick Business School. Zo kan hij na zijn carrière vlot in het bedrijf stappen. “Hij heeft nog een contract tot volgend jaar”, zegt Jo van Moer. “220 dagen per jaar in een hotel slapen, is een hard leven. Maar hij mag ook doorgaan. Er zijn veel gelijkenissen tussen wielrennen en ondernemen. Ook in het bedrijfsleven ga je op je bek, en zijn er goeie en slechte jaren. Het wielrennen is dus een mooie leerschool.”