Het is een opgewekte manager Katrien Geysen die ons te woord staat. Ook de zowat 250 huurders van Wijnegem shoppingcenter zijn al even enthousiast over de nieuwe look and feel van de omgeving waarin zij hun koopwaar aan de man brengen.
“In september beginnen we eraan, en wel hier”, neemt Geysen ons mee naar de zones bij de toegangen 10 en 11. “Maar geen nood voor de bezoekers en de winkels daar: de aannemer werkt voornamelijk ’s nachts en last zelfs een volledige onderbreking in tijdens de commerciële topmaand december. Tijdens het volledige jaar dat de verfraaiing zal vergen, moet er geen enkele winkel zelfs maar tijdelijk de deuren sluiten.”
Roze vloertegels
Wijnegem heeft er na een al uitstekend 2023 ook een prima eerste jaarhelft van 2024 opzitten. Er kwamen 6 procent meer bezoekers langs en de gemiddelde omzet van de winkels steeg met ruim 8 procent. Na 31 jaar oogt de moeder der Vlaams malls zeker nog niet onverzorgd, maar de roze vloertegels zijn – hoe herkenbaar ook – wat gedateerd.
“Er komen meer en nieuwe infoschermen, want de kortste weg vinden in ons grote winkelcentrum blijft voor nieuwe bezoekers een uitdaging. De in de schermen geïmplementeerde QR-codes zullen hen snel en efficiënt de weg wijzen”
Katrien Geysen
Daar komt dus verandering in. De liften werden al vernieuwd, nu volgt de rest. Het centrale plein krijgt een volledig nieuwe uitstraling. Overal wordt het meubilair vernieuwd. Idem voor de toiletten, die nog uitgebreid worden maar gratis blijven.
“De verlichting wordt mooier en gezelliger, maar ook energiezuiniger. De bemande infobalie blijft, maar ook die zal er straks eigentijds uitzien. Er komen meer en nieuwe infoschermen, want de kortste weg vinden in ons grote winkelcentrum blijft voor nieuwe bezoekers een uitdaging. De in de schermen geïmplementeerde QR-codes zullen hen snel en efficiënt de weg wijzen.”
Hogere winkelfronten
Door de ingrepen kunnen de inkompartijen van elke winkel verhoogd worden, wat klanten en uitbaters meer ruimte geeft. De upgrade van het interieur vormt de aanleiding om een aantal thematische clusters duidelijker af te bakenen. Zo zet Wijnegem voortaan alle voedingszaken bij elkaar, en ook de A-merken krijgen hun eigen kwartier.
En uiteraard wordt alles duurzamer. De beheerders van Wijnegem hebben zelfs een specialist aangesteld die hierop zal toekijken. Dat Wijnegem straks een beetje op een groot Frans warenhuis zal lijken, is te danken aan het bureau MV Design, dat haar zetel heeft in Parijs.
“We geloven in de toekomst van Wijnegem en investeren met deze interieurvernieuwing 20 miljoen euro in het winkelcentrum”, aldus Patrick Meutermans, vertegenwoordiger van de Franse groep AEW, mede-eigenaars van Wijnegem Shop Eat Enjoy.