In Kruisem werd de grondstof caprolactam verwerkt tot garen. Meer bepaald nylongarens die voornamelijk gebruikt worden door tapijtproducenten om er tapijten van te maken. Maar de energieprijzen, die in ons land een stuk hoger liggen dan in China of de Verenigde Staten, gooien roet in het eten en dwingen Nyobe nu om de fabriek te sluiten. “Er is gewoon veel energie nodig voor dat proces en die kosten liggen in ons land structureel hoger dan in het buitenland”, zegt ACLVB-vakbondsvrouw Leen Van Lierde. “Afnemers, voornamelijk tapijtproducenten, kunnen goedkoper hun nylongaren uit Azië laten importeren dan dat een fabriek hier nog moet beginnen met produceren.”
Lees ook: “Grootste” taxibedrijf van Gent V-Tax legt de boeken neer, 92 chauffeurs dreigen baan te verliezen
Nyobe, ook bekend onder de naam Beaulieu Nylon, maakt deel uit van de grotere Belgotex-groep van Stefaan Colle en Ann De Clerck, die ook nog vestigingen in Zuid-Afrika en Frankrijk hebben. Het is niet de eerste keer dat Nyobe in de problemen komt. In 2019 kreeg de fabriek al te maken met een megaclaim van 100 miljoen euro van de fiscus. Nyobe zag zich toen al verplicht bescherming aan te vragen tegen schuldeisers, maar Stefaan Colle kon de fabriek toen alsnog terugkopen.
Dat Nyobe opnieuw in zeer slechte papieren zat, bleek vorige maand ook al uit de bloedrode jaarcijfers. De Belgotex-dochter zag de omzet in 2023 terugvallen van 100 miljoen naar 38 miljoen euro, een verlies van zo’n 62 procent. De CEO van Belgotex, Luc Blommaert, zegt alles gedaan te hebben om een volledige sluiting te vermijden. “We hebben waar mogelijk in de kosten gesneden, we hebben gemikt op partnerships en nieuwe markten, maar het mocht niet baten. Het is met pijn in het hart dat we hebben beslist de fabriek te sluiten, maar je wil niet dat één zinkend schip de andere schepen mee de dieperik inzuigt.” Volgens analisten heeft Nyobe mogelijk ook strategisch te lang vastgehouden aan witte standaardgarens en grote volumes in plaats van meer op maat gemaakte gekleurde garens te produceren.
“Het is met pijn in het hart dat we hebben beslist de fabriek te sluiten, maar je wil niet dat één zinkend schip de andere schepen mee de dieperik inzuigt”
Luc Blommaert
“Het gaat eigenlijk al jaren achteruit. Enkel de coronacrisis kon nog voor een heropleving zorgen. Toen de consumenten echt investeerden in hun huis en dus ook tapijten van goede kwaliteit aankochten. Maar die heropleving is niet blijven duren”, aldus Van Lierde. Voor de vakbonden komt de aankondiging niet helemaal als een verrassing. “We wisten dat er iets zou moeten gebeuren. Maar dat de fabriek volledig zou moeten sluiten, komt hard binnen bij de 157 werknemers. De Wet-Renault wordt nu opgestart. Als vakbond zullen we zo veel mogelijk weerwerk bieden en trachten om de fabriek alsnog open te houden. Zijn alle oplossingen en pistes bewandeld?” Vrijdag zijn de eerste gesprekken gepland.
Niet enige die het moeilijk heeft
De textielindustrie in ons land verkeert in zwaar weer. Zowel de Beaulieu-groep als tapijtfabrikant Balta heeft garenafdelingen gesloten, goed voor respectievelijk 95 en 295 jobs, en de Waregemse tapijtenfabrikant McThree Carpets (278 jobs) ging zelfs volledig failliet.