De vuurdoop van de nieuwe, op AI-gebaseerde technologie uit Limburg, vond plaats op Suikerrock in Tienen. Daar werden de bewegingen van 100.000 mensen in kaart gebracht door The Safe Group. Niet enkel de aantallen, maar ook de sfeer werd er gemeten op basis van gelaatsuitdrukking van de bezoekers. Elk optreden werd live gemonitord. Zo verzamelde de organisatie, naast vaststellingen door medewerkers op het terrein, ook objectieve data om beleid mee te voeren.
Ilja Theuwissen, CEO van The Safe Group, legt uit: “De evenementenmarkt is al jaren op zoek naar een systeem om dit soort metingen te organiseren, en wij samen met hen. De lat ligt bij
onze klanten gigantisch hoog. Voordat wij een oplossing aanbieden, willen we zeker zijn van de gebruikskwaliteit en het geleverde resultaat.” En het resultaat is er nu.
“We hebben, zoals we wel vaker doen, zelf een integratie van
goede systemen gebouwd om tot een perfecte oplossing te komen. Dit resultaat voldoet aan de benodigdheden van de evenementensector. Met enkel videoanalyse van camerabeelden kregen we niet de betrouwbare cijfers die we nodig hadden, daarom vullen we aan met
Time-Of-Flight sensoren. Met deze combinatie kunnen we heel betrouwbaar tellen hoeveel mensen een zone binnen en buiten gaan, zelfs als het heel erg drummen wordt.”
Het systeem werd voor de eerste keer pro-actief gebruikt
tijdens Suikerrock. “Een grote primeur”, bevestigt Theuwissen. “Met ook de meetinstrumenten voor de sfeer erbij, breiden we onze specialisatie in technologie richting crowd management verder uit en blijft ons bedrijf de referentie op dit vlak in binnen- en buitenland.”