De bedoeling van het plan is om ondernemingen te laten ondervinden wat de impact is van een zero-emissievloot op hun bedrijfsvoering. “Zero-emissie stadslogistiek is belangrijk voor elke Mechelaar, zowel ondernemer als burger. Daar willen wij als stad met dit pilootproject absoluut op inzetten”, zegt Mobiliteitsschepen Alexander Vandersmissen (Voor Mechelen). “Zo ondersteunen we bedrijven in de elektrificatie van hun vloot. Het Mechelse transportbedrijf Van Dievel zal vanaf vandaag (vrijdag, red.) gratis vier verschillende voertuigen uittesten. Zo kunnen zij de voor- en nadelen in de praktijk ondervinden, anticiperen en zich op de toekomst voorbereiden.”
25% van de CO-uitstoot die veroorzaakt wordt door transport is afkomstig van goederenvervoer en diensten. Logistiek transport speelt bovendien ook een rol in files, verkeersveiligheid, ruimtebeslag en geluidsoverlast. Volgens schepen Vandersmissen zijn dit soort projecten, waarvoor de stad 150.00 euro aan subsidies ontving, ook erg belangrijk om Mechelen op de toekomst voor te bereiden. In juni 2024 stelde de Vlaamse overheid haar kaderovereenkomst voor rond duurzame stedelijke logistiek om een regelgevend kader op te stellen voor emissievrije zones voor vrachtvervoer in Vlaamse steden. Stad Mechelen koos ervoor om het budget in te zetten om logistieke bedrijven zo goed mogelijk te ondersteunen in hun omschakeling naar een zero-emissievloot met een focus op elektrische voertuigen.
Toekomst voor e-trucks
CEO van Van Dievel Transport Louis De Wael vindt het goed dat zijn bedrijf op deze manier een goede inschatting kan maken van de impact van de omschakeling naar elektrisch transport. “Wij zijn een van de stakeholders in het Mechels convenant voor zero-emissie. We onderzoeken dagdagelijks hoe we dat doel kunnen bereiken. Dit project geeft ons heel pertinente en bruikbare informatie vanop de werkvloer. Heel wat bedrijven hebben nog reserves en twijfels bij deze omschakeling.
Naast de aankoopprijs, die driemaal zo hoog ligt als bij een dieseltruck, zijn er vragen rond actieradius, nood aan laadinfrastructuur, duurzame energievoorziening op de site, laadvermogen,… Daarop zullen wij al heel wat concrete antwoorden krijgen. Zo kunnen we een goede inschatting maken van de praktische en financiële impact. Ik zie zeker een toekomst voor de elektrische truck in de logistieke keten. Er zijn nu al vrachtwagens met een actieradius van 500 kilometer”, aldus Van Dievel.
“Wij zijn een van de stakeholders in het Mechels convenant voor zero-emissie. We onderzoeken dagdagelijks hoe we dat doel kunnen bereiken. Dit project geeft ons heel pertinente en bruikbare informatie vanop de werkvloer”
Louis De Wael van CEO van Van Dievel Transport
Zestien handelaars
Eind september gaan zestien Mechelse handelaars mee testen. Als onderdeel van het project krijgen deelnemende bedrijven ook een energiescan. Deze analyse biedt een compleet overzicht van de energiebehoefte van het bedrijf. Op basis van de ritprofielen van het bedrijf wordt een voorstel gemaakt voor de benodigde energievoorziening om een volledige zero-emissievloot te ondersteunen. Dit voorstel kan onder andere een energiebeheersysteem, de benodigde zonnepanelen, windturbines, batterijen, de aansluiting op het elektriciteitsnet en een inschatting van de investeringskosten bevatten.