Alain Broekaart Foto: GAB, Belga

Belgische ondernemer redt Vlaamse winkels van omgevallen modeketen Scotch & Soda

De ondernemer Alain Broekaert neemt negen Vlaamse winkels van de omgevallen modeketen Scotch & Soda over. Wie is de man die goed gekend is in de sector, maar zich daarbuiten discreet opstelt?

De modesector zit in zwaar weer. Merken gaan failliet, winkels sluiten en de solden starten met grote kortingen door het slechte voorjaar. In april was er het faillissement van Esprit België, in mei kwam het bericht dat schoenwinkelketen Bristol bescherming vroeg tegen haar schuldeisers. Eerder deze maand ging Scotch & Soda over de kop en zaterdag raakte bekend dat Duror Fashion Group, het Belgische bedrijf boven de modemerken Terre Bleue, Gigue en Zilton, de boeken neerlegt.

Lees ook: Dramatisch voorjaar voor Belgische kledingwinkels

Voor het van oorsprong Nederlandse kledinglabel Scotch & Soda gloort er nu hoop. De Groep Alain Broekaert (GAB) uit Ternat sloot een deal met de vorige eigenaar Bluestar Alliance en de curator over de overname van 9 van de oorspronkelijk 21 Vlaamse winkels. Het gaat volgens Broekaert om de beste Belgische vestigingen, die bevinden zich onder meer in Knokke, Gent, Brugge en Antwerpen. Vorig jaar nam GAB al 26 Franse winkels van Scotch & Soda over, maar op een handvol vestigingen na zijn die weer gesloten.

Al heel lang actief

Toch hoopt Broekaert dat het merk weer zal groeien. Het faillissement trof naast de Belgische vestigingen ook de Scotch & Soda-winkels in Nederland, Duitsland, Luxemburg en Oostenrijk. Hij sluit een uitbreiding van het aantal Belgische winkels en de overstap naar Nederland niet uit. “Maar eerst moeten we zien dat Scotch & Soda weer goed draait in België, dan kunnen we eventueel uitbreiden”, zegt hij in De Tijd.

Lees ook: Groep Alain Broekaert neemt negen Scotch & Soda-winkels in België over

Scotch & Soda is in goede handen bij GAB, vindt retailprofessor Gino Van Ossel (Vlerick Business School). “Hij is behoorlijk discreet, maar hij is al heel lang actief en is goed gekend in de sector.” Broeckaert begon in 1986 als verdeler in België van Tommy Hilfiger en Calvin Klein. Later voegde GAB daar nog merken aan toe zoals Scotch & Soda, maar ook Karl Lagerfeld en Clarks.

Verdelers waren vroeger een essentiële schakel tussen het modemerk en de vele ‘multimerken’ winkels, vaak zelfstandigen. “Maar door de opkomst van winkelketens en e-commerce is hun rol moeilijker geworden. Veel merken kiezen nu ook voor exclusieve monomerk-boetieks”, zegt Van Ossel. “Het is natuurlijk moeilijk voor GAB als Hilfiger een webshop opent in België, maar in de veranderende modewereld wist Broeckaert zich staande te houden, daar krijgt hij respect voor.”

Miami

Zaakvoerders verwachten dat het merk Scotch & Soda wel zal overleven. Danny de Verney, zaakvoerder van Plan Conceptstore in Heist-op-den-Berg, heeft al contact gehad met GAB. “Ik zal binnenkort weer bestelde kledingstukken mogen ontvangen en kan me voorbereiden op de collectie voor volgend jaar. Ik ben al gaan kijken in de showroom in Amsterdam en ben tevreden met wat ik gezien heb.”

De kleding van Scotch & Soda dankt volgens de zaakvoerder zijn populariteit aan dat het kwaliteitsvol en kleurrijk is. “Elke collectie heeft ook een duidelijk thema. Dit jaar zijn de ontwerpers naar Miami gegaan om inspiratie op te doen.” Of andere merken als Esprit en Terre Bleue zullen overleven in de het Vlaamse straatbeeld is minder zeker. Zeker voor Esprit kwam het faillissement niet als een verrassing. De kleding zat al langer in slechte papieren.