Slabbinck Mathias 20

Filou&Friends in zee met Quifactum voor digitale productpaspoorten aan alle kledingstukken

KORTRIJK - Het bekende West-Vlaamse kinderkledingmerk Filou&Friends - actief over heel België - heeft een 5-jarige overeenkomst getekend met Quifactum om alle kledingstukken te voorzien van digitale productpaspoorten (DPP’s). Deze samenwerking markeert een belangrijke stap in de richting van duurzaamheid en transparantie voor het merk. Filou&Friends is het bedrijf van Rudi Maes, Quifactum de onderneming van Bruggeling Mathias Slabbinck (foto links, archieffoto).

CEO Rudi Maes van Filou&Friends licht toe waarom hij koos voor Quifactum: “De flexibiliteit van Quifactum om onmiddellijk waarde te creëren voor ons ‘Filou Forever’ terugnameprogramma, was voor ons doorslaggevend”, aldus Maes. “De DPP’s van Quifactum worden op itemniveau gemaakt, wat ons helpt om de traceerbaarheid en herbruikbaarheid van elk kledingstuk te garanderen.”
Het ‘Filou Forever’ programma moedigt consumenten aan om hun oude kleding in ruil voor een voucher terug te brengen voor herverkoop of recycling. Met de digitale productpaspoorten kan Filou&Friends de volledige levenscyclus van elk kledingstuk volgen, van productie tot recycling. Dit verhoogt de transparantie en versterkt het vertrouwen van de consument in de duurzame ambities van het merk.

Duurzaam én transparant

Mathias Slabbinck stapte jaren terug uit het bekende Brugse familiebedrijf om zijn eigen weg te gaan. De start-up Quifactum werd in volle coronaperiode opgericht door Mathias Slabbinck en Christof Ameye. Hun innovatieve SaaS-oplossing ontzorgt merken door automatisch unieke digitale productpaspoorten te creëren voor individuele items. Dit zal verplicht worden door de recent goedgekeurde Ecodesign for a Sustainable Product Regulation (ESPR) van de EU.

De flexibele en geavanceerde technologie van Quifactum helpt bedrijven om transparantie en duurzaamheid te bevorderen. Quifactum is één van de start-ups die actief is in de incubator Brugge.Inc.
Voor meer informatie: