Koen Van Dun en Geert Van den Eijnden Koen Van Dun en Geert Van den Eijnden richtten twee jaar geleden Talent Tracks op. Roel Cools (rechts gedragen) van Juvah is enthousiast over het leerplatform. Foto: Talent Tracks

Brechts ventilatiebedrijf Juvah lanceert eigen academie met leerplatform van Hoogstraatse Talent Tracks

De Brechtse ventilatie-installateur Juvah slaagt erin om de taalbarrière tussen de medewerkers weg te nemen. Dankzij AI communiceren ze zelfs in het Roemeens. Daarvoor werkt het samen met Talent Tracks uit Hoogstraten, met een nieuw digitaal leerplatform.

Met instructievideo’s en AI-technologie worden de honderd medewerkers van Juvah op maat en per functie opgeleid. “Om in Vlaanderen en Nederland te blijven groeien, zoeken we constant gemotiveerde mensen”, zegt Roel Cools, verantwoordelijke Learning & Development bij Juvah.

Lees ook: Brechts installateur ventilaties Juvah haalt ruim zesduizend euro op voor zieke kinderen en volwassenen: “Hopen anderen te inspireren”

“Hen sterk opleiden is mijn eerste zorg. Soms is er een taalbarrière, maar dankzij dit nieuwe leerplatform met instructievideo’s kunnen we zelfs in het Roemeens opleiden. Ik gebruik daarvoor de HeyGen-software. Die vertaalt mijn stem in eender welke taal op de video. Met AI maak je leermodules aan, meet je al je opleidingen en kan leren zelfs via je smartphone.”

Eerste Belgische partner

Koen van Dun en Geert Van den Eijnden richtten twee jaar geleden Talent Tracks op. Het Hoogstraatse bedrijf ondersteunt organisaties bij het opzetten van een effectief leerplatform. “Daarvoor werken we samen met het Nederlandse Rakoo, de bouwer van het platform. Het gebruikt AI om leercontent te ontwikkelen en aan te passen aan de noden van de medewerkers. We zijn de eerste Belgische partner die het naar de kmo’s brengt, onder wie Juvah in Brecht”, legt Van den Eijnden uit.

“Juvah is een voorbeeld van hoe je opleiding makkelijker kunt maken voor je medewerkers. Het bedrijf is voorloper in de bouwsector. Het levert ook op, want door de taalbarrière weg te werken, is het de laatste jaren veel makkelijker om nieuwe medewerkers aan te trekken”, weet van Dun.

Nieuwe vormen van leren

Steeds meer bedrijven zoeken manieren om hun personeel op te leiden. De Belgische arbeidsdeal voorziet dat elke werknemer vanaf 2024 recht heeft op vijf dagen opleiding per jaar. “We merken dat heel wat werkgevers het opleiden zien op de oude, klassikale manier, op vaste momenten. De verschillende nieuwe vormen van leren zijn vaak moeilijk te implementeren of op te starten. Dat verloopt dus niet zo evident. Met ons platform kan dit eenvoudiger en kostenefficiënt”, meent Koen van Dun.

“We kunnen ook bijsturen, en het systeem houdt bij hoeveel opleidingsminuten de medewerker heeft genoten het afgelopen jaar. We koppelen het platform aan de hr-structuur van het bedrijf, zetten de eigen expertise in en houden zo de kennis in huis. De werkgever kan zich opnieuw focussen op leren en de inhoud. Veel ondernemers zijn wel gemotiveerd om medewerkers op te leiden, maar de verplichte administratie wekt weerstand op. Het platform werkt de administratie automatisch bij”, vult Van den Eijnden aan.

Voka en Würth uit Turnhout gebruiken de podcaststudio van Talent Tracks. Foto: Talent Tracks

“Leren wordt ook steeds visueler. In onze video- en podcaststudio in Hoogstraten maak je snel en efficiënt leercontent op maat. Zo realiseert een werkgever meteen eigen leervideo’s of een podcastserie. Onder meer Voka gebruikt dit voor interne en externe communicatie en om leercontent te verrijken. Zij nodigen vaak experten uit om de ondernemers en hun leden te ondersteunen. En ook Würth in Turnhout zette net een eigen videostudio op met Talent Tracks.”

Geert Van den Eijnden studeerde Germaanse Nederlands-Engels en doceerde vijftien jaar lang Communicatie aan de Thomas More hogeschool. Koen van Dun werkte tien jaar rond leren op het hoofdkantoor van KBC en is sinds 2018 zelfstandig consultant. Ze vonden elkaar twee jaar geleden en richtten Talent Tracks op. Het bedrijf blijft groeien. Naast een vaste contentcreator in dienst, werken ze voor de opleidingen met een twintigtal freelance trainers samen.

Emma Scheyvaerts is de vaste contentcreator naast Koen Van Dun en Geert Van den Eijnden. Foto: Talent Tracks