In de eerste twee afleveringen konden Kurt Schelfhout en Michael Van’t Veer nog relaxen bij de andere deelnemers, maar woensdag is het hun beurt om de perfecte gastheren te zijn. “Het was niet de eerste keer dat ze ons vroegen voor Met vier in bed, maar wij hielden de boot altijd af”, zegt Kurt. “Tot een gast ons zei dat, eindwinst of niet, het steeds reclame is. En dat we een fijne week zouden beleven. Eigenlijk had die man gelijk. Via de tv kunnen we het publiek ook beter tonen hoe onze B&B werkt. Zulk verhaal brengen via sociale media blijkt toch lastig.”
Er valt dan ook heel wat te zeggen over hun concept. Het duo zet in op “Bourgondische beleving met een knipoog naar de middeleeuwen”. “Onze B&B is gesitueerd in de vroegere hoofdstad van Bourgondisch Nederland”, weet Kurt, die een geschiedenisliefhebber is. “Via de hulp van de stad Mechelen en een foodarcheoloog vergaarden we meer kennis over wat er zich op culinair vlak zoal afspeelde tijdens de periode dat Margaretha van Oostenrijk regeerde over de regio. Met die informatie stelden we bijvoorbeeld ons ontbijt samen. We willen authentieke en vergeten smaken weer naar onze gasten krijgen. Via lokale leveranciers bieden we een Bourgondisch én biologisch ontbijt aan.”
Een vergeten smaak? “Iedereen eet speculoos, veelal gemaakt met geraffineerde suiker. Dat bestond echter niet tijdens de middeleeuwen. Bij ons is die gemaakt met honing en een kruidenmengsel die eeuwen geleden werd gebruikt. Gerechten worden afgekruid met een middeleeuwse peper die in de vergetelheid raakte.”
Duurzaam en groen
De zaak heeft een Green key-label. Concreet: de B&B hanteert een duurzame aanpak, zonder in te boeten op comfort en betaalbaarheid. “Zo hebben we douches met Nasa-technologie. De sproeiers zijn dezelfde als degene die in een raket worden gebruikt om brandstof te vernevelen. Zo besparen we 65 procent op het waterverbruik en kunnen gasten langer douchen, relaxen en onthaasten zonder schroom te hebben voor hun ecologische voetafdruk. De helft van ons jaarverbruik wordt gedekt door eigen zonnepanelen en batterijen.”
Kurt vertelt hoe hij met de jaren verliefd werd op Mechelen. “Vooral op de geschiedenis, de cultuur en de groene gordel die de stad te bieden heeft. Ik zeg vaak dat Mechelen wat vergelijkbaar is met Brugge. Met al die prachtige watertjes, vlietjes, oude huizen en paleizen. Maar in Mechelen is er geen overrompeling door toeristen zoals in Brugge.”
“Via de hulp van de stad en een foodarcheoloog vergaarden we meer kennis over wat er zich op culinair vlak zoal afspeelde tijdens de periode dat Margaretha van Oostenrijk regeerde over de regio. Met die info stelden we ons ontbijt samen”
Kurt Schelfhout, uitbater Boutique B&B Porta Superia
De B&B in een statig art deco-pand met authentieke elementen bestaat tien jaar. “Tot vier jaar geleden werkte ik elders voltijds. Dan beslisten Michael en ik dat ik voltijds in de B&B zou komen. Michael, die afkomstig is van Breda, heeft nog steeds een baan en springt bij waar mogelijk.”
Vanaf het moment dat de heren elkaar leerden kennen, was er die droom van een B&B. “In een vroeger pand hadden we een B&B met twee kamers. Maar dat was direct volzet, tot frustratie van gasten die keer op keer niet bij ons terechtkonden. Zo rijpte het plan om uit te breiden. We bieden nu vijf kamers aan.”
Details als kritieken
Porta Superia komt van Porta superio. “Ofwel de Latijnse benaming voor de belangrijkste toegangspoort van de stad, in ons geval de Brusselse poort die in de buurt gelegen is. Tijdens een brainstorm kwamen we tot een verbastering, omdat het beter klonk en omdat we een toegangspoort zijn voor gasten die Mechelen willen verkennen. We kennen alle plekjes die je moet zien of net niet. Die tips geven we graag mee.”
Voor Met Vier in Bed heerste er een gezonde stress. “Na tien jaar goed geluisterd te hebben naar gasten, bijgestuurd te hebben waar nodig was en leuke reviews gekregen te hebben, weet je wel dat het in orde is. De opmerkingen die we kregen, waren eerder detailgericht. Zo werken we veel met kazen, terwijl iemand oordeelde om nog meer variatie in het vers afgesneden vlees aan te bieden.”
Voor hun activiteit met de gasten doken ze in de chocolade. “Met Pieter Vaes, een bevlogen chocolatier die in de Gault&Millau-gids staat, trokken we naar The cacao project, waar we een workshop candybars maken hebben gevolgd.”