DHL test momenteel het eerste waterstofprototype voor grondafhandelingsactiviteiten uit, een Mulag-tractor met een geïntegreerd waterstof-brandstofcelsysteem. De tractor voor het transport en laden van cargo tankt waterstof aan het mobiele station op de luchthaven. Het bijtanken en de activiteiten worden uitgevoerd door opgeleide en gecertificeerde operatoren. Het project bevat immers uitgebreide opleidingen voor gebruikers, logistiek managers, technici, brandweer en gezondheids- en veiligheidspersoneel.
Geen CO2-uitstoot
Deze pilot heeft als doel het potentieel van waterstof als alternatieve brandstof voor grondafhandelingsapparatuur, naast elektrische grondafhandelingsapparatuur, te beoordelen, en een inzicht te krijgen in de procedures die nodig zijn om deze brandstof op een luchthaven te gebruiken. Deze test dient als model voor andere partnerluchthavens en biedt waardevolle inzichten in de processen voor vergunningsaanvragen, veiligheidsvereisten en operationele ervaringen voor alle luchthavenpartners. De test loopt zes weken, tot 27 juli.
Net als elektrische grondafhandelingsapparatuur hebben voertuigen op waterstof geen CO2-uitstoot of geluidsimpact, wat gunstig is voor zowel buurtbewoners als luchthavenpersoneel. Een van de voordelen van waterstof is dat voertuigen instant kunnen bijtanken, wat interessant kan zijn voor specifieke activiteiten en ze minder afhankelijk maakt van het elektriciteitsnet.