Een twintigtal trouwe klanten staat woensdagochtend voor openingstijd al te drummen voor de nog gesloten schuifdeuren van de fonkelnieuwe Aldi op de Noorderwijksebaan in Herentals. Medewerkers schuiven een ballonnenboog in Aldikleuren blauw en wit naar buiten, met daartussen het obligate lint dat winkelmanager Eric mag doorknippen na enkele toespraken. “Aldi is al meer dan dertig jaar aanwezig in Herentals, maar met een gloednieuwe winkel zetten we hier enkele stappen vooruit”, verwelkomt Annelies Janssens, manager Verkoop van Aldi Turnhout, de aanwezigen. Waarna de winkelkarretjes eindelijk de zaak mogen binnenrollen.
Aldi zat van oudsher aan de andere kant van de site, maar ging begin dit jaar dicht voor de bouw van de nieuwe winkel. Die ligt tegen de parking van concurrent Carrefour aan, een beetje naast de plek waar voordien het pand van schoenenzaak Bristol stond. De afspraak was dat Bristol naar het oude Aldifiliaal zou verkassen. Die operatie was zo goed als afgerond – de reclamepanelen hangen uitnodigend aan de gevel – toen de keten bescherming tegen schuldeisers vroeg. Of er nog een doorstart komt, valt af te wachten.
Warmterecuperatie
De mensen die hun boodschappen willen doen, laten het niet aan hun hart komen. In de winkel vallen de brede gangen tussen de winkelrekken op, naast de natuurlijke lichtinval. “We hebben de winkel ook herschikt”, zegt districtsmanager Martin Horemans. “Zo vinden de klanten meteen vooraan de afdeling vers fruit en groentes. We willen echt inzetten op die versmarkt, waarbij we zoveel mogelijk per stuk aanbieden in plaats van in grote verpakkingen. Vlakbij staan ook onze koeltogen met vers vlees, waarvan 90 procent afkomstig is van Belgische leveranciers, en verse vis. Het brood wordt dagelijks vers aangeleverd, terwijl de klanten daarnaast onze open bakkerij zien. In de vorige winkel moesten onze medewerkers telkens de hele winkel door met hun vers gebakken broodproducten.”
Bij de nieuwbouw ging heel veel aandacht naar het aspect duurzaamheid. Op het dak liggen vierhonderd zonnepanelen, die nagenoeg voldoende stroom leveren om de winkel overdag te laten draaien. “Voor de koeling maken we gebruik van warmterecuperatie, zodat we daarvoor minder energie verbruiken. We koelen bovendien niet langer met freon, maar met CO2. Dat is duurzamer en veiliger. Daarnaast doen we aan regenwaterrecuperatie. Daarvoor steken hier enkele gigantische opvangtanks onder de grond”, zegt Martin Horemans.
Nieuw fietspad
Ook de buitenaanleg springt in het oog. In de eerste plaats is de inrit naar de parking verschoven naar de kant van Carrefour, zodat de twee supermarkten hun inritten nu naast elkaar hebben. Op de site is een nieuw breed fietspad aangelegd, dat in de hoek van het terrein ook aantakt op het fietspad van de ringlaan. Door de vroegere omheining te verwijderen, hoeven fietsers zo niet langer via het drukke kruispunt met de Herenthoutseweg te passeren. Auto’s moeten wel nog het vertrouwde ommetje langs de verkeerslichten maken. “We hebben tachtig parkeerplaatsen en 35 fietsenstallingen voor de winkel. Voor fietsers is dat een verdrievoudiging in vergelijking met vroeger. In het plantseizoen planten we ten slotte nog een vijftigtal bomen op onze parking aan.”