BienBu Foto: IF

Wijnfanaten Johan en Mattias draaien op korte tijd 100.000 euro omzet met succesvolle webshop

Twee vrienden uit Nossegem, Johan Boon (35) en Mattias Blontrock (35), hebben in iets meer dan anderhalf jaar een succesvolle wijnwebshop uit de grond gestampt. Vorig jaar draaiden ze zelfs een omzet van 100.000 euro met BienBu.

Hun avontuur begon niet toevallig tijdens de coronapandemie, een periode waarin veel mensen nieuwe interesses en projecten aanboorden. “We waren altijd al een beetje bezig met wijn: veel kopen en drinken dus”, lacht Johan. “Tijdens corona hebben we ons verder verdiept in de wijncultuur door cursussen van het internationale wijninstituut WSET (Wine & Spirit Education Trust, red.) te volgen.”

Passieproject

Tijdens de kerstperiode begonnen ze met het samenstellen van originele wijndozen als geschenk. Dat sloeg dermate aan dat het de aanzet bleek voor de oprichting van een volwaardige webshop met intussen ongeveer 50 verschillende wijnen.

Ondanks de indrukwekkende groei blijft BienBu een passieproject. “Vorig jaar hebben we 100.000 euro omzet gehaald. Hoewel dit indrukwekkend klinkt, is het belangrijk om te vermelden dat dit geen winst is”, knipoogt Johan.

Natuurwijntjes

Wat de twee Nossegemnaren onderscheidt van andere wijnhandelaars is hun benadering en doelgroep. “We richten ons in de verzadigde wijnmarkt op een jonger publiek en communiceren op een manier die hen aanspreekt. Onze wijnen vallen dan ook vooral in de smaak bij mensen tussen de 25 en 40 jaar oud.”

“We hebben steeds meer natuurwijntjes in ons assortiment. Enerzijds omdat onze persoonlijke voorkeur een shift maakt van de zware klassieke houtgerijpte wijnen naar de meer cool climate wijnen, met crispy, funky wijnen met een evenwichtiger alcoholgehalte en frisse aroma’s. Anderzijds vragen onze klanten er ook naar. De negatieve connotatie rond zure natuurwijnen willen we doorbreken. We bieden flessen waarvan je nooit zou vermoeden dat het natuurwijn is.“

Authentiek verhaal

Het scala is dan ook breed: van rood en wit tot rosé en orange wine. “We bieden alles aan wat we zelf lekker vinden en onze klanten waarderen dat. Zo hebben we wijnen uit Hongarije, Bulgarije en Duitsland, wat voor een verfrissend aanbod zorgt tussen de klassieke Bordeaux- en Barolo-wijnen. We willen in de toekomst nog vaker tripjes maken om wijnen ter plekke te proeven en zelf te importeren, wat een authentiek verhaal achter de wijn mogelijk maakt.”

De wijnfanaten hebben een duidelijk prijsbeleid. “Het merendeel van onze wijnen ligt tussen de 10 en 20 euro. We hebben ook wat duurdere opties, tot 35 à 40 euro, en een paar goedkopere wijnen rond de 7 euro. We willen laten zien dat een goede wijn geen fortuin hoeft te kosten.”

Fysieke winkel

Naast hun wijnhandel werken Johan en Mattias beiden voltijds bij Ifac Service, een vastgoedbedrijf in Tervuren. Johan doet de marketing en Mattias is verantwoordelijk voor de verhuur.

“Een grote fysieke winkel voor verkoop, tastings en events is een droom voor de toekomst. Momenteel ligt onze focus overdag op ons hoofdberoep. We doen alles na onze uren. Het zijn dus vooral onze wederhelften die nogal afzien van onze uit de hand gelopen hobby (lacht).”