De hoevewinkel, die in 2018 opende onder het concept van zelfbediening, was te klein geworden om aan de vraag van de klanten te voldoen. “De uitbreiding was nodig om meer lokale producten zoals vlees en brood aan te bieden, en om het winkelen aangenamer te maken,” vertelt Nele Devoghel, die samen met haar man Stefaan Van Elven het akkerbouwbedrijf runt. “De uitbreiding beantwoordt aan de wensen van de klanten, die steeds vaker vroegen naar een ruimer assortiment en meer winkelcomfort.”
Korte keten
De hoevewinkel speelt een cruciale rol in het bedrijfsmodel van Hoeve Van Elven. “Door direct aan de consument te verkopen, kunnen we een eerlijke prijs voor onze producten ontvangen en tegelijkertijd de voordelen van de korte keten aanbieden”, aldus Nele. “De consumenten weten de versheid van de producten, de concurrentiële prijzen en de ruime openingsuren te waarderen.”
Lees ook: Hoevewinkel Van Elven meer dan 90 uur per week open
“De directe verkoop stimuleert niet alleen de lokale economie, maar geeft ook de consument een diepere connectie met de oorsprong van hun voedsel. Het geeft ons bovendien een enorme voldoening dat de klanten bewust de keuze maken om de lokale landbouw te steunen.”
Innovaties
Met de heropening introduceert Hoeve Van Elven ook een reeks technologische innovaties. Twee nieuwe kassa’s met zelfscan-technologie maken het afrekenen eenvoudiger en sneller. “Klanten hoeven niet meer op zoek naar de juiste knop voor elk product”, legt Nele nog uit. “Deze vernieuwing is bedoeld om het winkelen nog efficiënter te maken. Op die manier ervaren onze klanten hoe snel en makkelijk lokaal winkelen bij de boer kan zijn.”