marcel van hool 2 Marcel Van Hool staat hier rechts op de foto. — © rr

Marcel Van Hool (89) overleden: hij ontwierp bussen voor WK voetbal én lanceerde F1-carrière van autocoureur Fernando Alonso

Marcel Van Hool, de ontwerper van veel legendarische bussen van het familiebedrijf, is op 89-jarige leeftijd overleden. Van het faillissement heeft hij niets meer meegekregen, maar zijn nalatenschap is groot: als je geen trapjes meer moet doen om in een stadsbus te stappen, heb je dat mede aan Marcel te danken.

Op 8 april van dit jaar is Van Hool failliet verklaard. Vijf dagen later overleed Denis Van Hool, de vader van de laatste CEO Filip Van Hool, op 92-jarige leeftijd. Vorige vrijdag overleed ook zijn jongere broer Marcel. Hij is thuis in Heist-op-den-Berg zachtjes ingeslapen. De begrafenis zal plaatsvinden in intieme kring. Marcel Van Hool, die ‘meneer Marcel’ werd genoemd door de werknemers, was van de jaren zeventig tot 2011 de ontwerper van alle bussen en autocars die de fabriek van Van Hool verlieten.

In 1982 werden zijn Avutarda-bussen zelfs gebruikt door elke voetbalploeg die deelnam aan het WK in 1982 in Spanje. Jean-Marie Pfaff, Erik Gerets, Diego Maradona en andere toppers waren toen de eersten die met de bussen met een extra grote voorruit mochten reizen. Marcel Van Hool heeft ook de A330-bussen ontworpen. Dat zijn de eerste lagevloerbussen ter wereld, waarbij je geen trapje moet opklimmen om op de bus te geraken. En hij was in de jaren zeventig en het begin van de jaren tachtig ook bedrijfsleider van de Van Hool-vestigingen in Ierland en Spanje.

Bussen en autosport

In Ierland werd vooral onderzoek gedaan naar nieuwe bustypes voor de Ierse markt. In de fabriek in de Spaanse stad Zaragoza werden koetswerken gebouwd die werden geëxporteerd naar Marokko en andere landen in de Maghreb, naar Spaanstalige landen in Zuid-Amerika en naar het Midden-Oosten. Begin jaren tachtig werd de fabriek gesloten, onder meer omdat veel van de landen in die regio’s hun invoerrechten hadden verhoogd, en de bussen van Van Hool te duur werden voor de export.

Bij de werknemers stond Marcel Van Hool bekend als een warme en brave mens, die zijn stembanden niet naar een onaangenaam volume opdreef. Dat compliment wordt niet aan elke Van Hool-leider gegeven. De familie Van Hool was minder enthousiast over een andere interesse van Marcel: de autosport. Nochtans heeft hij daar een mooie carrière gemaakt, met onder meer de oprichting van Team Astromega in 1995, in de eenzitterklasse Formule 3000. Een van de vele coureurs die in dat team de revue passeerden, was de Spanjaard Fernando Alonso, die in 2001 overstapte naar de Formule 1. Daar werd hij in 2005 en 2006 wereldkampioen en behoort hij vandaag nog steeds tot de wereldtop. Marcel Van Hool was ook bevriend met de Belgische ex-autocoureur Jacky Ickx.

Volgende generatie

Marcel gaf de racemicrobe ook door aan Mikke, een van zijn vijf kinderen, die zelf heeft geracet en bij Team Astromega onder meer teambaas van Fernando Alonso was. Jan, een van Marcels andere zonen, volgde zijn vader op als hoofd design bij Van Hool. Jan zetelde als opvolger van zijn vader ook tot aan het faillissement in de raad van bestuur van het bedrijf. Door zijn gezondheidstoestand heeft Marcel niet geweten dat het bedrijf dat door zijn vader werd opgericht, failliet is gegaan.