Lotus Bakeries is vooral bekend van zijn speculooskoekje Biscoff. Dat is het op vier na populairste koekje ter wereld. Dat koekje zal Mondelez in India produceren, op de markt brengen, distribueren en verkopen voor Lotus, zo is afgesproken. Het populairste koekje wereldwijd is trouwens Oreo, een product van Mondelez.
“Extra zichtbaarheid en groei”
Lotus is al een vijftiental jaar aanwezig in India met Biscoff-koekjes en -pasta, maar rekent op Mondelez voor “extra zichtbaarheid en groei”, zo staat in een persbericht. “De samenwerking in India biedt ons de kans verder te bouwen op hun lokale commerciële expertise, sterke aanwezigheid en marktspecifieke kennis”, zegt Lotus-CEO Jan Boone. “We geloven dat dit het juiste moment is om onze distributie in deze groeiende markt uit te breiden.”
Nieuwe producten
Daarnaast zullen de twee bedrijven samenwerken om nieuwe chocoladeproducten te ontwikkelen waarin de speculoos van Lotus verwerkt is. Dat zal eerst in Europa gebeuren in Milka-producten en in het Verenigd Koninkrijk met Cadbury, “met de mogelijkheid tot wereldwijde uitbreiding”. De eerste dergelijke producten worden begin 2025 verwacht, zo staat in het persbericht.
Het is niet de eerste keer dat Lotus dergelijke partnerschappen afsluit. Dat gebeurde eerder al met bijvoorbeeld KitKat (Nestlé) en McDonald’s. “Maar deze samenwerking met Mondelez is toch wel uniek, omdat het ons toelaat samen te werken met een van de marktleiders in de chocoladecategorie en we ons wereldwijde bereik daardoor kunnen vergroten”, zegt een woordvoerster van Lotus Bakeries. Ze verwijst ook naar “de omvang en het langetermijnkarakter” van de samenwerking. “Dankzij dit partnerschap kunnen we Biscoff permanent integreren in de wereldwijd, gekende chocolademerken van Mondelez.”
“Koekjes moeten hetzelfde smaken”
De Oost-Vlaamse koekjesbakker zal de samenwerking van nabij opvolgen. Zo zijn er duidelijke afspraken gemaakt over het recept en de kwaliteit. “De Biscoff-koekjes die Mondelez zal produceren moeten net hetzelfde smaken als de producten die we zelf produceren”, klinkt het. “En zonder onze goedkeuring mag Mondelez ze niet produceren.”
Mondelez, met ook merken als LU, Côte d’Or en Toblerone in de portefeuille, draait een omzet van zowat 36 miljard dollar (ruim 33 miljard euro). Dat is ruim dertig keer meer dan Lotus Bakeries, dat in 2023 een omzet realiseerde van 1,06 miljard euro. De koekjesbakker uit Lembeke is beursgenoteerd en maakt deel uit van de Bel20, de index van steraandelen van de Brusselse beurs. Mondelez heeft zijn hoofdzetel in de Verenigde Staten, maar het bedrijf heeft ook vestigingen in Herentals en Mechelen.