David Winkels en Kristof Schiepers zijn professionele merkenkenners en storytellers. Door hun deelname aan de Europese verkiezingen (Ze staan op de lijst van Open VLD) valt het hen op dat Europa voor veel burgers ‘een ver-van-mijn-bed-show’ is en de vermarkting ervan aan de povere kant is.
“We stellen vast dat het zogenaamde ‘Made in Europe’-merk niet centraal wordt bewaakt door één specifieke instantie of organisatie op Europees niveau”, zeggen Schiepers en Winkels. “In plaats daarvan zijn er verschillende regels en richtlijnen die door de Europese Unie worden opgesteld en die worden toegepast door de lidstaten.”
Concreet: het Made in Europe-label wordt niet geassocieerd met iets ‘sexy’. “Integendeel. Het wordt eerder gelinkt aan criteria die onder meer betrekking kunnen hebben op de oorsprong van materialen, de locatie van de productieprocessen en de waarde die in Europa is toegevoegd. Dat kan dus veel beter. Het merk Europa zou een ‘Zwitserland-effect’ moeten krijgen. Zwitserland is namelijk zowat het enige land ter wereld dat er in geslaagd is om – wanneer je het Zwitsers vlagje op een product plaatst – het meteen kwaliteit en prestige oproept. Met een betere prijs en/of meerwaarde als gevolg. Met het Europa symbool heb je dat effect niet.”
Hou het simpel
Winkels en Schiepers pleiten voor een plan van aanpak om Europa als sterk merk te profileren. “Wat we niet moeten doen is in elke Europese lidstaat een ‘Europa-winkeltje’ openen met allerlei merchandising”, stelt het duo. “Hou het simpel. Begin al eens met 1 uniforme Europese nummerplaat (blauw-wit) met daarop iedere respectievelijk nationale vlag. Allemaal een “EUR” kenteken helpt op termijn om een ‘euro’ identiteit aan te meten zonder dat dat je nationale identiteit of de culturele diversiteit bedreigt. Trouwens, wat betreft het internationaal paspoort is dat reeds het geval.”
European Marketing Agency (EMA)
“We pleiten dan ook sterk voor de oprichting van een Europees Marketing Bureau, dat naast het bestaande Directoraat-Generaal Communicatie, zich uitsluitend (en a-politiek) bezighoudt met het merk Europa to positioneren via acties, campagnes en (socio-culturele en sportieve) evenementen met internationale uitstraling”, stellen de Open VLD-kandidaten. “Europa heeft alle troeven in handen. We spelen ze alleen niet genoeg uit. Wij weten uit ervaring dat de jongerengeneratie – de zogenaamde Gen Z – zich vooral met inclusiviteit, raciale rechtvaardigheid en duurzaamheid identificeert. Meer en meer jongeren laten van zich horen en eisen dat merken dat ook doen. Europa dient zo’n merk te zijn”, eindigen ze in koor.