“We zoeken bedrijven uit de logistieke ketting zoals transporteurs, verladers en magazijnen die deel willen uitmaken van deze verandering”, zegt Stephan Vanfraechem, algemeen directeur van havenkoepel Alfaport-Voka. Vanfraechem dringt aan op betrokkenheid van de ganse logistieke keten. Terminaluitbaters MPET, DP World en vervoerder Van Moer zouden alvast het voortouw nemen.
Sommige terminals in de haven zijn zowel ‘s nachts als overdag open. Buiten de haven stopt de keten echter met draaien wanneer het donker wordt. “We horen nu soms van transporteurs dat ze ‘s morgens of ‘s avonds voor een gesloten poort staan als ze hun container willen oppikken of afzetten in het hinterland”, gaat Vanfraechem verder. “Laat ons dat probleem oplossen.”
Voka zoekt met andere woorden een doorstart voor het hele plan rond nachtlogistiek, dat al in 2017 van start ging. De huidige 12 procent nachttransporten is een goed begin voor Voka, “maar we moeten durven toegeven dat we blijven hangen”. “Vier op de vijf klanten blijven focussen op bezoeken tijdens de piekuren, wat leidt tot wachttijden in en rond het havengebied.”
De komende tien jaar zijn er verschillende grote wegenwerken rond Antwerpen. Een verdere spreiding van de transporten dringt zich op om te vermijden dat vrachtwagens compleet vast komen te zitten.