Web_VanDievel

Familiebedrijf Van Dievel Transport combineert al 85 jaar traditie met innovatie

Iedereen in onze regio kent ze: de blauwe vrachtwagens en trailers met daarop een afbeelding van een duivel met een drietand en de naam Van Dievel. Het Mechels familiebedrijf viert dit jaar zijn 85ste verjaardag. Reden genoeg voor een babbel met zaakvoerders Mia, Jan en Louis De Wael.

Toen melkboer Jef Van Dievel in 1939 met zijn paard en kar bij papierfabriek Papeteries de Belgique in Duffel passeerde, trok hij zijn stoute schoenen aan. Hij klopte aan bij de directeur en bood er zijn diensten aan als transporteur met paard en kar. Van Dievel Transport was geboren.

Op een ochtend in 1942 trof hij zijn paard dood aan in de stal. Een eerste vrachtwagen, een Saurer met een kapotte motor, werd aangeschaft. De Papeteries hielpen bij de aankoop met een voorschot. Samen met zijn dochter Maria, die op haar 14de vaste convoyeur (bijrijder) werd, doorkruiste Jef gans België. In 1948 kroop Maria zelf achter het stuur. Een van haar vaste stops was een tankstation in Zemst. Daar ontmoette ze Maurice De Wael, die als mecanicien in die garage werkte. Maurice en Maria trouwden en Jef Van Dievel had meteen zijn eerste chauffeur. De vloot breidde snel uit en Van Dievel transport werd een begrip in onze regio.

Van Dievel Transport werd gesticht door Jef Van Dievel in 1939. — © Repro Dirk Vertommen

Maurice en Maria kregen zes kinderen: Jos, Fons, Jan, Louis, Ida en Mia. Drie ervan staan nu nog steeds aan het hoofd van Van Dievel Transport. Jos is bedrijfsleider van ODTH, een andere grote logistieke speler in onze regio. De geschiedenis van het familiebedrijf leest als een boek. “Dat vonden wij ook”, zegt Louis De Wael. “En dus zal er binnenkort inderdaad een boek verschijnen over ons bedrijf. Het wordt geschreven door een bekende schrijver die bovendien ook nog eens familie is.”

“Het vergt voor een bedrijf als het onze heel veel flexibiliteit om alle evoluties te volgen. De sector staat onder druk omdat de economie op een laag pitje draait”

Mia en Jan De Wael, zaakvoerders Van Dievel Transport

“Toen Mia, Jan en ik, als derde generatie begonnen waren we nog gevestigd in Sint-Katelijne-Waver. Momenteel is onze hoofdzetel in Mechelen en werken we met 22 bedienden en 125 chauffeurs. We hebben 100 trekkers en 250 trailers. Onze bekendste klanten zijn Procter & Gamble, Reynaers Aluminium, Coca Cola, Schenker en Stihl. Ook de Papeteries de Belgique in Duffel – die ondertussen van naam zijn veranderd – zijn nog steeds klant”, legt Louis uit.

Uitdagingen
De logistieke sector stond – en staat nog steeds – voor een aantal grote uitdagingen. “Er is een tekort aan chauffeurs. Daarom zijn we zelf gestart met een opleiding. Ook de emissienormen zijn een grote uitdaging. Gelukkig hebben we altijd de nieuwste trends gevolgd en hebben we een duurzaam voertuigenpark. We hebben nog steeds vrachtwagens die rijden op LNG (vloeibaar aardgas) en HVO (biobrandstof). Verder proberen wij nooit met lege vrachtwagens te rijden. We zorgen bijna altijd voor een retourlading. Het vergt voor een bedrijf als het onze heel veel flexibiliteit om alle evoluties te volgen. De sector staat onder druk omdat de economie op een laag pitje draait. Vroeger werkten we vaak met onderaannemers, dat is nu bijna helemaal afgebouwd”, leggen Mia en Jan uit.

Van Dievel Transport investeerde de afgelopen jaren in de digitalisering van hun administratie. “Dat werpt nu zijn vruchten af”, zegt Mia. “We kunnen daardoor onze klanten de beste kwaliteit en service bieden. Er is het voorbeeld van een klant die gehackt werd en terug kon opstarten omdat wij hem data uit ons systeem konden leveren.”

Naast alles wat te maken heeft met transport en logistiek staat Van Dievel ook bekend om zijn duurzaamheidsbeleid. “Als je het goed hebt, moet je kunnen delen. Dat is onze filosofie”, zegt Mia. “We focussen ons op goede doelen die iedereen aanbelangen. We betrekken ook zo veel mogelijk onze personeelsleden. Als zij bij een vereniging aangesloten zijn dan proberen wij die te steunen. Helaas is de structurele steun onvoldoende en daarom proberen wij daar waar we kunnen een steentje bij te dragen. We hebben bijvoorbeeld ook deelgenomen aan de 1000 km van Kom op tegen kanker. Zoals je ziet hangen er in onze kantoren ook een aantal schilderijen die gemaakt zijn door de mensen van Sjarabang. Onze bedienden mogen kiezen welke schilderijen er komen.”

“We doen tien Jobkaffees per jaar. We houden daar telkens minstens twee chauffeurs aan over. Na honderd Jobkaffees zijn dus al een tweehonderdtal vrachtwagenchauffeurs aan een job geraakt bij Van Dievel”

Mia, Louis en Jan De Wael , zaakvoerders Van Dievel Transport

Opvolging
Naar de toekomst toe heeft de familie nog heel wat plannen. “Ja, er is ook opvolging. Maar we proberen dat niet te forceren. Wij hadden destijds geen keuze. Wij waren voorbestemd om in het bedrijf te komen werken. Vandaag hebben we tegen onze kinderen gezegd om het eerst op een ander eens gaan te proberen. Ze hebben ondertussen allemaal topfuncties.”

Van Dievel is net opgestart met een eigen transport academy. “Op die manier kunnen we zelf vrachtwagenchauffeurs opleiden en bijscholen. Ons gekende Jobkaffee wordt omgedoopt tot Van Dievel-café. We willen er een breder platform van maken. Je kunt nog steeds het beroep van vrachtwagenchauffeur leren bij ons, maar er zijn ook nog andere jobs.”

Vanaf september start de Van Dievel Academy. “We gaan onder andere de Code 95-opleiding zelf geven. Dat is een vakbekwaamheidsproef die alle vrachtwagenchauffeurs om de vijf jaar moeten doen om een verlenging van hun rijbewijs te krijgen. Daarvoor moeten ze 35 uur opleiding volgen.”

Dat het Jobkaffee succes heeft bewijzen de cijfers. “We doen tien Jobkaffees per jaar. We houden daar telkens minstens twee chauffeurs aan over. Na honderd Jobkaffees zijn dus al een tweehonderdtal vrachtwagenchauffeurs aan een job geraakt bij Van Dievel.”

“Of we altijd goed overeenkomen? Er zijn natuurlijk discussies, maar meestal komen we altijd tot een consensus. Gelukkig zijn er hier geen toestanden zoals bij de familie Van Hool.”

De logistieke sector staat voor heel wat uitdagingen. — © Dirk Vertommen