De verdiensten van de altijd eenvoudig gebleven Bernard Thiers zijn amper te schatten. Hij kwam als pas afgestudeerd universitair bij Unilin binnengewandeld en ging er als CEO naar buiten, na alle ladders op de trap te hebben bewandeld. Hij werd door zijn achterban op handen gedragen en vice versa.
In 2005 speelde hij, samen met Frans Decock, een cruciale rol als bemiddelaar en onderhandelaar voor de overname van Unilin door het Amerikaanse Mohawk. Als ‘bewaker van het West-Vlaamse huis’ wist hij ervoor te zorgen dat Unilin altijd een vrij onafhankelijke koers kon varen binnen het moederbedrijf. De bijeengesprokkelde resultaten van Unilin maakten jaar na jaar diepe indruk op de hoofdzetel van Mohawk. Hij mag ook de lancering en het succes van Quick-Step mee op zijn naam schrijven. Thiers was als CEO van alle markten thuis: marketeer en people manager, financieel sterk en schrander strategisch inzicht. Maar altijd met een bewonderenswaardige human touch.
Van lokaal naar globaal
Vincent Van Quickenborne wees er in zijn gelegenheidstoespraak ook op dat Unilin, onder meer dankzij Bernard Thiers, geëvolueerd is van een lokale speler naar een globale speler met tentakels over de hele wereld. Het uitzonderlijke Uniclic-systeem, dat in de markt werd gezet, verlegde letterlijk de grenzen op het vlak van innovatie. De lancering van Quick-Step als wereldwijde ‘brand’ ontstond in de bovenkamer van de CEO, die ook sportsponsoring hoog op de agenda plaatste.
Thiers stond ook synoniem voor een uitzonderlijke band met zijn klanten, maar hij deed dat op zijn eigenste manier. Vincent Van Quickenborne verwoordde die aanpak zo: “Listen to your customers, but don’t just do what they say!” Thiers werd ook geroemd als een modelmanager die nooit boven maar altijd tussen zijn mensen stond. Een icoon, maar dan met een grote I. Al zal de bescheiden Thiers dat woord zelf niet graag horen.
(KC)