Schermafbeelding 2024-04-29 om 09.33.01

Dé beste familiebedrijven van Limburg? Dit zijn de 3 kandidaten:

Bouwbedrijf Democo Group uit Hasselt, fruitbedrijf Fruitsnacks uit Nieuwerkerken en horecagroothandel Van Zon uit Lommel zijn dit jaar de drie genomineerden voor 'De Fakkel', een award waarmee Voka Limburg een familiebedrijf bekroont dat een uitzonderlijke staat van dienst combineert met een verstandige manier om de continuïteit te garanderen.

“De genomineerden van De Fakkel worden geselecteerd op basis van een aantal specifieke criteria”, zeggen Johann Leten en Ellen Olislagers van Voka Limburg. “Een belangrijkste voorwaarde is dat er minstens drie generaties een actieve rol hebben gespeeld en de familie vandaag nog steeds de meerderheid van de aandelen heeft. Familiebedrijven zijn uiterst belangrijk voor de stabiele relaties met klanten, leveranciers en werknemers. In Limburg vormen ze zowat 80% van het totaal, wat ze tot de kern maakt van ons zakelijk landschap. Hun bijdrage aan onze welvaart mag niet onderschat worden.”

Na een grondige selectie van de jury zijn er voor dit jaar 3 kandidaten op de hoofdprijs:

Democo Group
Cyriel Demot was 56 toen hij in 1977 als directeur ontslagen werd bij een groot bouwbedrijf, na onenigheid binnen het management. De 800 arbeiders, waarvan Cyriel de meesten bij naam kende, stonden aan zijn zijde en gingen spontaan in staking – tevergeefs. Het is het begin van Democo, het bouwbedrijf dat Cyriel Demot oprichtte en waar 47 jaar later zijn kleinzoon Thibaut sinds kort als CEO aan het hoofd staat. De familiale ideeën zoals toegankelijkheid, trots en openheid zijn gekend onder alle 743 medewerkers en vormen als het ware de ruggengraat van de organisatie. Met onder andere een familiecharter en een familieraad heeft Democo Group de afgelopen jaren aan een sterke structuur gebouwd van zowel corporate als familiale governance die de continuïteit op lange termijn garandeert.

Fruitsnacks

Fruit telen zit de familie Paesmans in het bloed. Het is echter in 2006 dat er een nieuwe dimensie aan het verhaal in Nieuwerkerken wordt toegevoegd. Zo start teler Karel Paesmans in 2006 met Fruitsnacks en levert hij fruit aan bedrijven in België, een idee dat hij ontdekte in Scandinavië. De rest is geschiedenis. Met zoon Roel staat intussen al de vierde generatie aan het roer van het bedrijf dat een familiale sfeer ademt, noem het gerust een Haspengouwse vanzelfsprekendheid. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen medewerkers, iedereen is er gelijk. Een familiecharter en duidelijke afspraken maken dat de toekomst ten huize Paesmans meer dan verzekerd is.

Van Zon

Concurreren met je eigen zoon? Je moet het maar durven, maar Marion Van Zon is voor geen kleintje vervaard. De CEO van horecagroothandel Van Zon ziet in de online snack-shop van haar zoon de ideale leerschool om vroeg of laat in het familiebedrijf te stappen. Al sinds 1964 blinkt het bedrijf uit het noorden van Limburg uit in traditie en familiale waarden die bekend zijn bij alle 300 medewerkers. Een specifiek opgerichte vennootschap ziet toe op de continuïteit van het familiebedrijf en geeft de vierde generatie zo de kans om zonder stress en in alle rust toe te werken naar een potentiële instap in de onderneming.

De laureaat van de Fakkel 2024 wordt bekendgemaakt op 29 mei tijdens de Family Business Happening van Voka Limburg. Deze vindt plaats bij de Claes Retail Group in Houthalen-Helchteren, de Fakkel-winnaar van 2023.