In 1993 werden Ståle en Conny, de oprichters van BABYmatters, geïnspireerd door de Scandinavische visie op veiligheid van kinderen in het verkeer tijdens een bezoek aan Ståle’s broer in Noorwegen. Deze inspiratie leidde tot het streven om België kennis te laten maken met de unieke Scandinavische veiligheidsnormen.
Hieruit groeide BABYmatters, dat zich uitbreidde als distributeur met maar liefst twaalf merken, in de hele Benelux. Nu, 30 jaar later, blijven Ståle en Conny, samen met hun jongste dochter Camilla, trouw aan hun missie om merken te selecteren die voldoen aan de kernwaarden van BABYmatters: ergonomie, veiligheid en design.
Noorwegen
Voor zaakvoerster Conny was het ontstaan van BABYmatters een persoonlijke droom. “Het was mijn droom om zelfstandig te worden om iets flexibeler te kunnen werken met kinderen”, vertelt ze. “Wij zijn heel kleinschalig, met één artikel gestart. Tijdens een bezoek aan Ståle’s broer in Noorwegen merkten we dat ze voorstonden op het vlak van veiligheid. In tegenstelling tot België, was er daar al een volledig kliksysteem ontwikkeld waarbij je je baby op een veilig manier in de auto kon vastklikken”, legt Conny uit.
“Voor BABYmatters had ik een commerciële functie bij de Gouden Gids. Ik ben dan beginnen rondbellen in de volledige regio. Momenteel verkopen we nog steeds producten van de ‘BeSafe-groep’ waar ons eerste artikeltje afkomstig van was.”
Op 30 jaar tijd maakte BABYmatters een enorme groei door, maar de waarden van het bedrijf bleven hetzelfde. Door te focussen op merken met een verhaal en een sterke nadruk op veiligheid, design en ergonomie, groeide BABYmatters uit tot een gevestigde distributeur in de sector.
“Wij zijn heel klein gestart, met een thuiskantoor en onze stock in de garage”, blikt Conny terug. “17 jaar geleden was er het project van ‘Duwijck’ in Lier met een groene visie, we hebben toen de stap gewaagd om een kantoor aan te kopen en wij zijn nog steeds heel tevreden.”
Yumi Yay
“Wij hebben al een heel mooi parcours afgelegd. Wij denken er met heel veel plezier aan terug dat onze dochter Camilla, bij ons gekomen is. Als familie samenwerken is heel fijn. Wij zijn een gemoedelijk bedrijf. Het kunnen delen of het samen kunnen doen met Camilla, vind ik zelf heel mooi”, vertelt Conny. Ook voor Camilla is het speciaal om betrokken te zijn in het familiebedrijf. “Ik herinner me nog dat ik als kind aan de keukentafels mee mocht kiezen uit de kleurstalen en nu kan ik dat werk verderzetten.”
Ondertussen heeft BABYmatters ook een eigen merk, Yumi yay. De naam van het merk is een samentrekking van ‘You + Me = Yay’, wat staat voor de band tussen ouders en hun kindje. “Vier jaar geleden, net voor de coronapandemie zijn we gestart met ons eigen merk. We zijn distributeur, wat betekent dat we afhankelijk zijn van het aanbod van onze merken. Met ons eigen merk hebben we iets meer de touwtjes in handen en dat is ook de reden dat we de sprong gewaagd hebben”, legt Camilla uit.
Innovatie
“Met Yumi yay willen we inspelen op wat kinderen echt leuk vinden en tegelijkertijd praktische producten bieden voor ouders”, zegt Camilla. Het merk staat voor de vreugde tussen kind en ouder en biedt innovatieve producten zoals nachtlampjes en mobielen die meegroeien met het kind.
“Er zijn twee hoofdproducten. Je hebt enerzijds de nachtlampjes. Een nachtlampje heeft twee dierenhoesjes, zodat het kindje zelf kan kiezen wie er bij hem of haar blijft. Je kan de dierenhoesjes ook mee in bad nemen, zodat het multifunctioneel is”, legt Camilla uit. “Sinds een jaar hebben we ook nog de 3-in-1 mobiel toegevoegd. Hiervoor hebben we specifiek gekeken naar het eerste levensjaar van het kind. We starten als mobiel, daarna kan je alle speeltjes eraf halen en heb je speelgoed en tenslotte kan het nog een puzzel worden.”
Stocksale
Het 30-jarig bestaan wordt gevierd met de allereerste stocksale, waarbij het grote publiek de kans krijgt om te profiteren van voordelige prijzen op een breed assortiment babymerken. Zaakvoerster Conny benadrukt het belang van kwaliteit en innovatie. “Wij kijken echt naar de merken op zich en of het een toegevoegde waarde heeft. We willen altijd een mooie partner voor onze klanten zijn.”
“Wij zijn altijd voor kwaliteit gegaan en we zien dat onze consument op dezelfde manier evolueert”, voegt Camilla toe. Met de allereerste stocksale wil BABYmatters niet alleen haar 30-jarig bestaan vieren, maar ook haar klanten bedanken voor hun jarenlange steun. Door middel van deze speciale gelegenheid kunnen ouders en aanstaande ouders profiteren van kwalitatieve babyproducten tegen voordelige prijzen, terwijl ze kunnen rekenen op het deskundige advies van het BABYmatters-team.
Inschrijven voor de stocksale is verplicht en kan eenvoudig via de website. “We werken bewust alleen op inschrijving. We verwachten dat er wel wat mama’s zullen komen met een jong kind of zwangere vrouwen. Op die manier verzekeren we niet alleen dat ze rustig kunnen winkelen, maar hebben we ook genoeg ruimte om advies te geven aan onze klanten.”
Meer informatie over de stocksale kan je vinden op de website van BABYmatters. De stocksale gaat door in het magazijn in de Joseph Van Instraat 30 in Lier.