Eind vorig jaar kreeg de Antwerpse drone-operator ADLC toestemming om commerciële vluchten uit te voeren tussen chemiebedrijf BASF aan de Scheldelaan en het bedrijf SGS aan het Hansadok in de Antwerpse haven. Vanaf nu kunnen ook andere bedrijven in het havengebied beroep doen op drones om pakketjes te leveren aan bedrijven binnen de haven.
ADLC zet daarvoor twee drones in, die elk 15 kilogram kunnen vervoeren. “We hebben daar een vergunning voor gekregen”, zegt Marc Kegelaers van ADLC bij Radio 2. “We kunnen ook werken met grotere drones als daar vraag naar is. Er bestaan drones die tot 200 kilogram kunnen vervoeren. Dan zullen wij de investering doen om ze aan te schaffen, er zal dan wel een extra toelating voor nodig zijn.”
Lees ook: BASF vliegt (petro)chemische stalen per drone rond in Antwerpse haven
Het vervoeren van pakjes via drones vermindert de CO2-uitstoot en is tijdsbesparend. Een pakketje dat van BASF naar SGS vervoerd moet worden, doet er over de weg een uur over. Met een drone gebeurt die levering op 10 minuten. Een pakketje dat van de rechteroever naar de linkeroever moet, moet bovendien via de Liefkenshoektunnel, waardoor er ook nog eens tol betaald moet worden.
De tijdsbesparing zorgt op zijn beurt dus ook voor minder kosten. “In de haven geldt het principe ’time is money'”, besluit Kegelaers . “Alles moet zo snel mogelijk gebeuren. Ook als er papieren in orde moeten worden gebracht, kan dat nu lang duren. Met drones zijn ze sneller over en weer.”