Groene waterstofketel Foto: Port of Antwerp-Bruges.

Belgische primeur met groene waterstofketel in werkplaats van Antwerpse Haven

In samenwerking met Imtech, Remeha en Solencopower is in één van de gebouwen van de haven een pilootproject opgestart met een verwarmingsketel die volledig werkt op groene waterstof. Het is de eerste keer dat zo’n ketel in België wordt ingezet voor een werkplaats van zo'n grootte. ​

Met behulp van een ambitieus klimaatplan streeft Port of Antwerp-Bruges tegen 2050 volledig klimaatneutraal te zijn. Volgens de haven speelt waterstof een belangrijke rol in deze transitie.

Sinds kort wordt een van de werkplaatsen van het NOC (Nautisch Operationele Cluster), het operationele zenuwcentrum van de haven, verwarmd met behulp van een waterstofketel die draait op 100% groene waterstof. Dit is klimaatneutraal. Het gebruik van een dergelijke ketel voor een gebouw van dit kaliber is een primeur in België.

De Schildershal, een werkplaats van 1430m³ groot, wordt onder andere gebruikt voor schilderwerken aan infrastructuur zoals onderdelen van sluizen. Het project is een samenwerking tussen Imtech (aannemer), Port of Antwerp-Bruges, Tractebel (ontwerpteam), Remeha (ketelfabrikant) en solencopower (producent).

Elektrolyser

De groene waterstof wordt volledig gegenereerd uit hernieuwbare energiebronnen. 70% komt van lokaal opgewekte groene energie, afkomstig van overschotten van zonnepanelen. De overige 30% wordt verkregen via groene stroomaankoop van het grid. Een elektrolyser met een vermogen van 30 kW gebruikt deze groene stroom om 134 liter water per dag te splitsen in waterstofgas. Dit wordt opgeslagen in acht flessen.

Het gas dient als brandstof voor de waterstofketel met een vermogen van 24 kW, die vervolgens de Schildershal verwarmt. Bovendien zal 80% van de geproduceerde restwarmte van de elektrolyser worden teruggewonnen om de hal extra te verwarmen.

Tijdens een strenge winterdag verbruikt de verwarmingsketel tien kilo waterstof, wat bijna overeenkomt met het verbruik van twee volledig geladen waterstofauto’s. Het vermogen van de ketel komt overeen met de hoeveelheid warmte die nodig is om twee ééngezinswoningen te verwarmen.

Illustratie waterstofketel. Foto: Port of Antwerp-Bruges

“De haven streeft ernaar om tegen 2050 klimaatneutraal te zijn door middel van een ambitieus klimaatplan”, zegt Rob Smeets, Chief Operation Officer van Port of Antwerp-Bruges. “Het overschakelen op groene energie en grondstoffen voor de eigen vloot en gebouwen vormt een essentieel onderdeel van dit plan. Een specifieke doelstelling is om tegen 2030 de CO2-uitstoot als gevolg van gebouwverwarming met 92% te verminderen.”

“De rol van waterstof in de overgang naar klimaatneutraliteit is van cruciaal belang. Als wereldhaven streeft Port of Antwerp-Bruges ernaar een leidende positie in te nemen binnen de lokale en internationale waterstofeconomie. Dit wordt ondersteund door drie belangrijke pijlers: lokale productie en import van waterstof, de ontwikkeling van infrastructuur voor distributie en het faciliteren van het verbruik en transport naar eindgebruikers in het achterland”, eindigt hij.