Fiscale maatregelen geven een boost aan groene investeringen. Maar wordt de verhoging van gunstmaatregelen met een jaar uitgesteld, dan werkt diezelfde fiscaliteit net vertragend. Bovendien rijst de vraag of stimulerende maatregelen wel de juiste manier zijn om verduurzaming aan te moedigen.
Trek de duurzaamheidskaart en je krijgt een beloning. Dat is wat de fiscus ondernemers influistert met een reeks nieuwe stimulerende maatregelen. Denk maar aan de hogere kostenaftrek voor laadpalen of de verhoogde fiscale aftrek voor groene investeringen. De fiscale gunstmaatregelen zetten bedrijven aan hun ecologische voetafdruk te verkleinen. Gewenst gedrag belonen is immers een goede motivatietechniek.
Duurzaamheidsinvesteringen in de koelkast houden
Al is er een maar. In het najaar van 2023 besliste de federale regering om de investeringsaftrek te hervormen en te verhogen voor groene investeringen. Dit werd positief onthaald maar helaas heeft de federale regering dit uit het begrotingsakkoord van 2024 gehaald en de verhoging uitgesteld tot 2025. Om die reden gaat de groene investeringsaftrek pas vanaf volgend jaar verder de hoogte in. Voor grote ondernemingen gaat het om een stijging tot 30% en voor kmo’s is dat zelfs 40%. Veel ondernemers vragen nu aan ons of ze hun duurzaamheidsinvesteringen niet beter nog even in de koelkast houden. Waarop wij peilen naar hun intenties: investeer je in groene maatregelen omdat de fiscus een cadeautje uitdeelt? Of doe je dat vanuit het bewustzijn dat je met je onderneming een impact hebt op mens, milieu en maatschappij?
Kortetermijnvisie
Wat ons bij het volgende filosofische vraagstuk brengt: is het de taak van een overheid om tussen te komen in de investeringskeuzes van de ondernemer? Sterker nog, de ene maatregel fiscaal bevoordelen ten opzichte van de andere zou je kunnen interpreteren als een te sterke sturing van het ondernemerschap. Vergeet ook niet dat de fiscus een kortetermijnvisie hanteert: maatregelen komen en gaan naargelang het beschikbare budget.
Ons advies is daarom: doe niet aan cherrypicking uit gunstmaatregelen. Hou het hoofd vooral koel en stippel een langetermijnstrategie uit die werkt voor jouw onderneming. Daar hang je vervolgens je groene – én andere – investeringen aan vast. Eén ding is daarbij zeker: de kosten komen altijd voor de baten. Elke cent die je doordacht inzet op duurzaamheid, zal zichzelf uiteindelijk dubbel en dik terugverdienen.