Nu de eerste zonnestralen de terrasjes weer laten vollopen, brengen Mollenaren Arthur Verset en Stijn Van den Brande een nieuw, verfrissend gemberbier op de markt. Het gingerbeer is vernoemd naar grootvader August, die werkte bij de bloemmolens van Geel, waar hij niet alleen bloem maar ook gist verkocht. De passie waarmee August zijn beroep uitoefende, inspireerde de neven om het recept – dat zo’n 250 jaar oud is – opnieuw tot leven te brengen.
Het idee om een gingerbeer met 4,8 procent alcohol te ontwikkelen, kende zijn oorsprong in de studententijd van Stijn.“Gingerbeer is vandaag vooral bekend als niet-alcoholische drank, maar als student kwam ik erop uit dat de drank van nature wél alcoholisch was. Ik ben een grote fan van het drankje, maar omdat ik het te duur vond, besloot ik om er zelf mee te experimenteren.”
Eigen brouwinstallatie
Stijn ontdekte al snel dat er meer potentieel inzat en kocht een kleine brouwinstallatie om het recept te verfijnen. “Ik ontdekte dat gingerbeer van nature wél alcoholisch was. Door de vergisting van water, gember en suiker zijn we er toch in geslaagd om onze eigen toets aan het gingerbeer te geven. Het werd een experiment van vallen en opstaan. Door de complexiteit van het brouwproces moesten we op zoek naar een professionele brouwerij.
Een zoektocht die allesbehalve vanzelfsprekend was. Aanvankelijk gingen de neven op zoek naar lokale partijen, maar omdat de bereiding zo specifiek is, werd al snel duidelijk dat een professionele brouwerij de beste keuze was. “Het brouwproces is een complex gegeven omdat gember natuurlijke gist bevat waardoor het zich snel vermenigvuldigd en andere bieren in de brouwerij kan aantasten.”
Ondanks de nodige kopzorgen tijdens de ontwikkeling, besliste het duo uiteindelijk toch om de sprong te wagen. Naast het belang van smaak en traditie is er ook zorgvuldig nagedacht over de uitstraling van Augist. Het silhouet van grootvader August siert de blikjes met de levendige branding die geïnspireerd is op de bruisende jaren 70, de jeugdjaren van hun grootvader.
Toen Arthur Verset afstudeerde als marketeer, kwam het project in een stroomversnelling. “We bestelden in juni vorig jaar een eerste grote batch van 6.000 blikjes die we vanuit de kelder van mijn moeder verkochten”, glundert Stijn.
“We begonnen met de verkoop bij familie en vrienden, maar intussen hebben we al vaste klanten die Augist bij ons bestellen. Ook de lokale horeca heeft de weg naar ons gingerbeer intussen gevonden. Je mag gingerbeer gerust als een vervanger voor een aperitiefdrankje of een pintje en een cola zien. Gember heeft een specifieke smaak, maar we merken dat mensen de smaak beginnen appreciëren. De smaak van gember in ons alcoholisch gingerbeer is niet uitgesproken, waardoor het toegankelijk is voor een breed publiek.”
Of het al kriebelt om in de toekomst andere drankjes op de markt te brengen? “We willen ons eerst focussen op Augist, maar niets belet ons om in de toekomst een smaakvariant op de markt te brengen”, besluit Stijn.