Dumarey zegt dat hij ervan overtuigd is dat Van Hool een toekomst heeft, maar niet binnen de bestaande structuur met een schuldenberg van 400 miljoen euro. Hij pleit voor een faillissement, gekoppeld aan een zeer snelle doorstart. Daardoor zouden 1.800 van de huidige 2.500 jobs bij Van Hool gered kunnen worden. Opvallend: hij wil de productie van de bussen maximaal in Koningshooikt houden. De kosten moeten wel drastisch omlaag. Dat kan door veel meer te standaardiseren én via slimme samenwerkingen. “Waarom zou elke busbouwer zijn eigen design ontwerpen, of zijn eigen batterijen inkopen? Door op nuttige vlakken samen te werken, kun je schaalvoordelen realiseren.” Van Hool is nu gericht op maatwerk en biedt een ontelbaar aantal opties waaruit klanten kunnen kiezen.
Het is de specialiteit van Guido Dumarey: bedrijven opkopen waar anderen vanaf willen en die vervolgens een nieuwe toekomst geven. Meestal is er wel werk aan de winkel in die bedrijven. “Bij elk bedrijf dat ik gekocht heb, waren er moeilijkheden”, zegt hij. Dumarey is een naam als een klok in de maakindustrie. Hij maakte in Vlaanderen opgang als topman van het beursgenoteerde Punch International, maar kwam in nauwe schoentjes toen de kredietcrisis uitbak.
Lees ook: COLUMN. “Als Van Hool haar bussen zelfs niet kan slijten aan de Vlaamse regering, schept dat weinig vertrouwen voor potentiële buitenlandse kopers”
Ondertussen bouwde hij met onder meer Punch Powerglide een nieuwe industriële groep uit, met fabrieken in Frankrijk, Italië en het Verenigd Koninkrijk. Hij biedt momenteel werk aan 3.500 mensen. Vorig jaar kocht hij in het VK nog Woodall Nicholson, een producent van kleinere bussen die in problemen geraakt was.
Doorstart in twee weken
Dumarey zou stadsbussen blijven produceren, maar op basis van gestandaardiseerde onderdelen. Daarmee geeft hij indirect kritiek op het plan van crisismanager Marc Zwaaneveld, die 1.100 jobs wil schrappen in Vlaanderen en de productie van bussen wil overhevelen naar Noord-Macedonië. “In dat plan worden bekwame arbeiders ontslagen en verdwijnt de busproductie hier.” Dumarey merkt meteen op dat er zwaar geknipt zal moeten worden in allerlei indirecte kosten. “Bureaus bouwen geen bussen”, zegt hij – niet de mensen in de hoofdkantoren maken de bussen, wel de arbeiders op de werkvloer.
Zodra er een curator aangesteld is, wil Dumarey zijn plan neerleggen voor de overname van het productiemateriaal, de gebouwen en de werknemers. “Zo’n doorstart kun je in twee weken realiseren, als je dat wilt”, zegt hij. Volgens Dumarey moet Van Hool “een pitstop maken”. Niet om banden te wisselen, maar om het faillissement van de oude vennootschap uit te spreken en vervolgens een doorstart te maken vanuit een nieuwe structuur.
Flitsfaillissement
De Belgische wetgeving voorziet sinds september vorig jaar in zo’n ‘flitsfaillissement’, ook bekend als ‘prepack’. In Nederland bestaat het systeem al langer. Het basisidee is eenvoudig: het bedrijf stapt naar de rechtbank, meldt dat het failliet is en vraagt om het faillissement nog niet uit te spreken, maar wel al een curator aan te stellen met wie een snelle doorstart wordt voorbereid. Dat systeem is nog nooit toegepast bij een bedrijf van dergelijke omvang. De Belgische ‘prepack’ zit ook minder goed in elkaar dan de Nederlandse. Hoe kan Van Hool binnen een week een bodemattest voor de notariële akte voorleggen als de grond vervuild is?
Lees ook: Van Hool gaat 1.100 job schrappen, faillissement dreigt, Voka roept op tot tewerkstellingscel
Dumareys plan om bussen op een zo efficiënt en goedkoop mogelijke manier in Koningshooikt te bouwen, betekent de facto dat er een nieuwe productiehal moet komen. “Ik ben ervan overtuigd dat mijn plan het vakmanschap redt, maar van mij mag iedereen het proberen.”
De huidige vennootschap met de 400 miljoen euro schulden redden, is niet realistisch, zegt hij. De familie, de banken en de overheid moeten op één lijn gebracht worden. Minister-president Jan Jambon (N-VA) zei woensdag dat er verschillende partijen geïnteresseerd waren in Van Hool. “Maar bij zulke dingen zijn er altijd cowboys en valabele kandidaten”, zei hij. Minister van Economie Jo Brouns (CD&V) liet zich in het parlement dan weer positief uit over het plan-Zwaaneveld, dat momenteel doorgelicht wordt door consultant Deloitte. Een woordvoerder zei “dat alle opties nog openstaan”. Peggy Schuermans, secretaris bij ACV-CSC Metea, spreekt over een lijvig plan, “dat we volop aan het analyseren zijn”. Ze wijst erop dat er elke dag geld weglekt bij Van Hool en dat snelheid geboden is.
Verschillende specialisten insolventierecht vrezen dat Van Hool te lang gewacht heeft om in te grijpen. Christian Van Buggenhout, de curator van Sabena, pleit voor een slimme vereffening om een maximum aan jobs te redden.