De Pop-Up Classroom is een initiatief van de Kortrijkse onderwijsexpert Lab9 Pro, in samenwerking met meer dan 30 leerkrachten en schooldirecteuren. Het is een mobiele ruimte die een idee geeft van hoe de klas van de toekomst eruit zal zien. In de klas kunnen leerlingen en ouders, leerkrachten, schooldirecties en ICT-coördinatoren op een laagdrempelige manier ontdekken welke (digitale) vaardigheden belangrijk zullen zijn in de toekomst.
De klas is uitgerust met de nieuwste educatieve technologie, van programmeerrobots tot lasercutters, interactieve schermen en green screens. De focus zal vooral liggen op het integreren van deze technologie in concrete lesactiviteiten, zodat leerkrachten deze meteen kunnen inzetten om hun minimumdoelen ICT te bereiken, rekening houdend met het Europees referentiekader voor digitale competenties (ook het DigCompEdu Framework genoemd).
Lat ligt hoog
‘We merken dat dergelijke technologie bij iedereen tot de verbeelding spreekt”, vertelt François Hanton, ex-leerkracht en deskundige onderwijstechnologie bij Lab9 Pro. “De drempel om deze effectief in de lessen te integreren ligt echter nog best hoog. Tijdens FTI werken we met verschillende lesscenario’s om te tonen hoe scholen hier zelf mee aan de slag kunnen.”
Volgens Geert Coolman, CEO van Lab9 Group, is het de ambitie om in totaal ongeveer 450 scholen kennis te laten maken met de digitale mogelijkheden voor het onderwijs. “Leerkrachten zijn cruciaal voor de samenleving en de toekomst”, aldus Coolman. “Als een van de belangrijkste digitale spelers op het vlak van onderwijs in ons land, is het onze taak om hen te ondersteunen met onze kennis en expertise over digitale tools en technologie. De Digisprong in Vlaanderen heeft middelen vrijgemaakt, het is nu een kwestie van nieuwe technologie te implementeren, en deze effectief en efficiënt in te zetten om digitaal lesgeven te bevorderen.”