Ook de omzet lag in 2023 met 1,15 miljard euro hoger dan verwacht (1,13 miljard). Netto leed Agfa wel nog steeds een verlies van 101 miljoen euro, vooral door de verkoop van zijn divisie ‘Offset Solutions’.
De divisies ‘HealthCare IT’ en ‘Digital Print & Chemicals’ waren vorig jaar de groeimotoren voor Agfa. Het bedrijf verwijst woensdag naar de lancering van cloud- en webstreamactiviteiten voor de gezondheidssector en naar een “ongeëvenaard aantal” innovatieve productintroducties zoals een supersnelle printer voor de verpakkingsmarkt. De Zirfon-membranenactiviteit (voor de productie van waterstof, red.) groeide exponentieel en begon vorig jaar bij te dragen aan de winst, klinkt het. Die groeimotoren konden de daling van de filmactiviteiten meer dan compenseren.
Voor 2024 verwacht Agfa dat de trends van het voorgaande jaar zich zullen voortzetten, met een verdere verbetering van de rendabiliteit. Het jaarbegin kent traditioneel een trage start, maar voor de tweede jaarhelft verwacht het beeldvormingsbedrijf meer groei.